EVS433 Komunikace evropských záležitostí

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michaela Sedlatá (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Rozvrh
Po 20. 9. 10:00–13:30 U43, Po 27. 9. 10:00–13:30 U43, Po 4. 10. 10:00–13:30 U43, Po 11. 10. 10:00–13:30 U43, Po 8. 11. 10:00–13:30 U43, Po 29. 11. 10:00–13:30 U43, Po 6. 12. 10:00–13:30 U43
Předpoklady
Předmět předpokládá znalost evropské integrace na úrovni bakalářského studia oboru Evropská studia. Předmět se skládá jak z přednáškové výuky, tak převážně seminární činnosti a jeho pro jeho absolvování je nutná vysoká míra aktivního zapojení studentů. Ti budou prostřednictvím vlastních analýz a kreativního myšlení významným způsobem přispívat k obsahu samotného kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je založen na analýze komunikačních strategií Evropské komise a jednotlivých členských států. Kurz lze rozdělit na tři části. V první části kurzu budou studenti seznámeni s vývojem komunikační politiky Evropské komise, nejdůležitějšími dokumenty v této oblasti a jejím současným stavem. Tato teoretická část je úzce propojena s druhou praktickou částí, která spočívá v analýze vybraných komunikačních kampaní Evropské komise. Ve své třetí části je kurz zaměřen na zkoumání komunikačních strategií jednotlivých členských států a její návaznost na komunikační strategii Evropské komise.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina: seznámení s obsahem kurzu a podmínkami jeho absolvování
  • Počátky komunikační politiky Evropské komise: důvody a okolnosti jejího vzniku (20.9.)
  • 2. Současná komunikační politika Evropské komise: cíle a základní dokumenty
  • Analýzy komunikačních kampaní Evropské komise I. (27.9.)
  • 3. Současná komunikační politika Evropské komise: konkrétní nástroje a projekty
  • Analýzy komunikačních kampaní Evropské komise II. (4.10.)
  • 4. Případová studie: 2010 Evropský rok chudoby a sociální exkluze
  • Analýzy komunikačních kampaní Evropské komise III. (11.10.)
  • 5. Případová studie: Komunikační strategie evropských záležitostí v České republice: vznik a vývoj komunikační politiky, institucionální zakotvení, nástroje, cíle, témata, návaznost na komunikační politiku Evropské komise
  • Analýzy komunikačních strategií evropských záležitostí v zakládajících státech: Francie, Itálie, Německo, Belgie, Nizozemí, Lucembursko (8.11.)
  • 6. Analýzy komunikačních strategií evropských záležitostí: Dánsko, Irsko, Velká Británie, Řecko, Portugalsko, Španělsko, Rakousko, Finsko, Švédsko, Slovinsko, Slovensko, Polsko, Maďarsko (29.11.)
  • 7. Analýzy komunikačních strategií evropských záležitostí: Estonsko, Litva, Lotyšsko, Malta, Kypr, Bulharsko, Rumunsko
  • Diskuse: existují modely komunikace v členských zemích? (6.12.)
  • 8. Zápočtový test
Literatura
  • EUROPEAN COMMISSION. DG Communication. 2010. URL info
  • VAN LIER, Bas. Europe doesn't have to look cheesy. 2010. URL info
  • ÚŘAD VLÁDY ČR. Koncepce informování o evropských záležitostech v ČR na rok 2010. 2010. URL info
  • EURACTIV. EU Communication Policy. 2009. URL info
  • HIX, Simon. What's wrong with the European Union and how to fix it. Cambridge: Polity, 2008, xii, 220. ISBN 9780745642055. info
  • EUROPEAN COMMISSION. Communicating Europe in Partnership. 2007. URL info
  • EUROPEAN COMMISSION. White Paper on a European Communication Policy. 2006. URL info
  • EURPEAN COMMISSION. Action Plan to Improve Communicating Europe by the Commission. 2005. URL info
  • EUROPEAN COMMISSION. Plan-D for Democracy, Dialogue and Debate. 2005. URL info
  • DE VREESE, Claes. Communicating Europe. 2003. URL info
Výukové metody
Základním pilířem kurzu jsou analytické výstupy studentů. Studenti v průběhu kurzu zpracovávají dva skupinové výstupy.

Prvním výstupem je analýza vybrané komunikační kampaně Evropské komise. Ve skupinách po čtyřech až pěti lidech zpracují studenti prezentaci, kterou v hodině představí. Prezentace by měla obsahovat základní informace o vybrané komunikační kampani, nicméně studenti by se měli zaměřit spíše na analýzu důvodů jejího vzniku, dopadu na vymezené cílové skupiny a následného dopadu, tedy zhodnocení její (ne)úspěšnosti. Délka prezentace v kurzu je 20-25 min, vítány jsou multimediální ukázky všeho druhu, hodnocena bude také interaktivita prezentace. Témata vybraných kampaní budou konzultována s vyučujícím v úvodu kurzu.

Druhým výstupem je analýza komunikační strategie evropských záležitosti ve vybraném členském státě Evropské unie. Tato případová studie by měla zhodnotit způsoby komunikace evropských záležitosti s ohledem na její institucionální zakotvení, nástroje, témata a cílové skupiny a poukázat na případnou (ne)kompatibilitu s komunikační politikou Evropské komise. Také tento výstup bude zpracován formou skupinové prezentace a uveden v rámci výuky kurzu. Skupiny budou dvou až tří členné. Délka prezentace je max 10 min.

V rámci každé hodiny bude čas vyhrazený pro diskusi na analyzovanými kampaněmi/komunikačními strategiemi. Aktivita jednotlivých studentů v rámci diskusí je součástí hodnocení každého studenta v kurzu.
Metody hodnocení
Kurs bude zakončen zápočtem.

Podmínkou udělení zápočtu je splnění několika úkolů současně, přičemž celkově je možné z těchto úkolů získat 100 bodů:
1. skupinová analýza vybrané komunikační kampaně (15 bodů)
2. skupinová analýza komunikační strategie vybrané členské země (15 bodů)
3. aktivita při diskusích v kurzu (10 bodů)
4. zápočtový test na konci semestru (60 bodů)

Pro udělení zápočtu je nutné získat minimálně 65 bodů.
Informace učitele
Kurz bude vyučován blokově v následujících termínech: 20.9., 27.9., 4.10., 11.10., 8.11., 29.11., 6.12.

Přesné pokyny pro zadávání analýz a jednotlivých hodnocení včetně literatury budou upřesněny v interaktivní osnově a na úvodní hodině kurzu. Účast na úvodní hodině kurzu je zásadní pro pochopení cílů jednotlivých výstupů a následné úspěšné ukončení předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2010/EVS433