SOC820 Sociální konstrukce menšin

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
1/1. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Fafejta, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Pá 24. 9. 12:00–13:05 exP21, Pá 5. 11. 12:00–13:05 exP21, Pá 3. 12. 12:00–13:05 exP21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu by studenti měli znát základními mechanismy, kterak jsou sociálně konstruovány menšiny, včetně mechanismů vlastní sebekonstrukce určitých sociálních skupin coby skupin menšinových.
Studenti by měli
být schopni pro rozpoznání a analýzu těchto mechanismů využít teoretických nástrojů, které nabízí sociální konstruktivismus a poststrukturalismus;
být schopni identifikovat menšiny, které jsou většinovými diskurzy zneviditelňovány (např. intersexuální menšina);
si být vědomi, že z analytického hlediska je užitečnější pohlížet na menšinu ne jako na početně minoritní část populace, ale jako na skupinu, která se na základně hegemonních diskurzů a převládajících sociálních konstrukcí ocitá v sociálně znevýhodněných pozicích;
si být vědomi, že tato skupina nemusí být spojena pocitem sounáležitosti a vzájemné solidarity (případ Romů);
být schopni identifikovat menšiny i mezi (zdánlivými) příslušníky majority, kteří se na základě určitých charakteristik dostávají do marginalizovaných pozic, a proto vytvářejí skupinovou identitu, která se prezentuje jako diskriminována menšina (například vznikající hnutí otců).
Osnova
  • 1) Teoretické základy kurzu – sociální konstruktivismus, poststrukturalismus.
  • 2) Základní kategorizace menšin s důrazem na genderové a etnické minority.
  • 3) Konstrukce menšin majoritou – segregace, marginalizace, exkluze.
  • 4) Sebekonstrukce menšin – revitalizační/obrozenecká, (etno)emancipační a sebeuvědomovací hnutí.
  • 5) Etnické menšiny – ghettoizace a kultura chudoby, holocaust a kategorické vraždění, diskurzivní tvorba skupinově delikventních identit.
  • 6) Genderové menšiny – mechanismy zneviditelňování (transgender, intersexualita), muži a ženy v netypických genderových pozicích.
Literatura
  • BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 331 s. ISBN 80-86429-23-7. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • BUTLER, Judith. Bodies that matter : on the discursive limits of sex. New York: Routledge, 1993, xii, 288. ISBN 0415903661. info
  • FAFEJTA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Jan Piszkiewicz, 2004, 159 s. ISBN 8086768066. info
  • FAUSTO-STERLING, Anne. Sexing the body :gender politics and the construction of sexuality. 1st ed. New York: Basic books, 2000, xii, 473 s. ISBN 0-465-07714-5. info
  • FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat :kniha o zrodu vězení. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Dauphin, 2000, 427 s. ISBN 80-86019-96-9. info
  • FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality. V Praze: Herrmann & synové, 1999, 189 s. info
  • Pohledy na národ a nacionalismus :čítanka textů. Edited by Miroslav Hroch. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 451 s. ISBN 80-86429-20-2. info
  • Romové : kulturologické etudy : (etnopolitika, příbuzenství a sociální organizace). Edited by Marek Jakoubek - Tomáš Hirt. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004, 383 stran. ISBN 808647383X. info
  • KESSLER, Suzanne J. a Wendy MCKENNA. Gender : an ethnomethodological approach. Chicago: University of Chicago Press, 1985, xv, 233. ISBN 0226432068. info
  • LYOTARD, Jean François. Rozepře. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1998, 323 s. ISBN 80-7007-119-2. info
Výukové metody
3 tutoriály, v jejich rámci diskuse a analýzy vycházející z četby povinné literatury
Metody hodnocení
Každý student musí odevzdat dvě domácí práce, analýzy zvolené literatury - jejich hodnocení tvoří 25% konečné známky. Na závěr předmětu student vykoná písemnou zkoušku, v rámci které odpovídá na otevřené otázky - výsledek testu tvoří 75% výsledné známky. Ke zkoušce jsou připuštěni pouze ti, kteří odevzdali obě písemné práce a ty jim byly schváleny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.