FSS:VPL405 Evaluační výzkum - Informace o předmětu
VPL405 Evaluační výzkum
Fakulta sociálních studiípodzim 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Zelenková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petra Horová, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Vlasta Řezníková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Eva Slaná (pomocník)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 16:00–17:40 Aula, Čt 10:00–11:40 U33, Čt 16:00–17:40 P22
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VPL405/semin_skup2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VPL405/sem_skup3: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VPL405/sem_skup4: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Předpoklady
- ! SPP405 Evaluační výzkum
Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/33, pouze zareg.: 0/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu získají studenti znalosti a schopnosti provádět výzkumné aktivity v rámci analýzy a řízení sociálních programů a služeb sociální práce. Předmět nabízí schopnosti nezbytné pro přípravu, provedení a využití evaluace procesu i výsledku intervencí. Tyto schopnosti jsou předpokladem zvyšování kvality sociálních intervencí a tvořivého řešení nových problémů v praxi.
- Osnova
- Program kursu sestává ze čtyř relativně samostatných bloků přednášek a seminářů. Blok A se zabývá definicí podstaty evaluačního výzkumu, blok B se zabývá výkladem jednotlivých evaluačních strategií a modelů, které se od sebe liší mírou zapojování evaluace do řešení praktických problémů sociální práce a sociálních programů. Blok C seznamuje s evaluačními procedurami, které se liší podle oblasti (fáze) programu, na kterou se zaměřují. Blok D se zabývá vybranými aktuálními otázkami evaluačního výzkumu, které se často diskutují v evaluační praxi, Patří k nim otázky validity poznatků, spojování kvantitativních a kvalitativních výzkumných strategií, problém výběru předmětu a objektu výzkumu. Témata:
- - Sociálněvědní výzkum a evaluace
- - Hodnotící kritéria a standardy evaluačního výzkumu
- - Teorie sociálního programu.
- - Model politického cyklu a druhy evaluačních procedur
- - Diagnóza sociálního problému
- - Analýza tvorby sociálních programů.
- - Monitorování
- - Procesní evaluace
- - Hodnocení vlivu a efektivnosti sociálních programů
- - Kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie
- - Testování validity evaluačních poznatků
- - Posilování užitečnosti
- - Výběry v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii
- - Kvalitativní metody sběru dat (interview, focus group, konverzační analýza)
- Literatura
- P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
- M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. SAGE London 2002
- Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
- Výukové metody
- Teoretická příprava, domácí cvičení, individuální a skupinové projekty, diskuse na seminářích.
- Metody hodnocení
- 1 písemný test, esej, seminární teze během semestru, ústní zkouška, skupinové seminární projekty
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2010/VPL405