ZUR135 Metody a techniky výzkumu médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
2/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Renáta Sedláková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Út 10:00–11:40 AVC, Út 12:00–12:45 PC54
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR135/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Sedláková
Předpoklady
SMER ( MED )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kapacita kurzu je 40 osob. Absolutní přednost mají studenti 5. semestru specializace Mediální studia a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných semestrů této specializace.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními i kvalitativními výzkumnými technikami, používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, etnografické metody, focus groups, textuální analýza apod.). Po stručném úvodu do historie mediálního výzkumu a jeho epistemologických základů provede kurz studenty jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby tématu přes výběr vzorku (včetně problému reprezentativity), operacionalizaci, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků; současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci nejčastěji setkávají. Součástí výkladu bude i stručný úvod do deskriptivní a inferenční statistiky. V průběhu kurzu budou studenti zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému bude věnován jeden praktický workshop v polovině semestru a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky
  • 2. Vědecká metoda jako nástroj poznání; specifika a limity sociálních věd v porovnání s přírodními vědami; hlavní výzkumná paradigmata
  • 3. Logika sociálně-vědného výzkumu; účel výzkumu, základní výzkumné strategie; přehled hlavních kvantitativních a kvalitativních výzkumných technik
  • 4. Design empirického výzkumu I.: od výzkumného tématu k hypotézám
  • 5. Design empirického výzkumu II: operacionalizace
  • 6. Výběr vzorku, problematika validity a reliability v mediálním výzkumu
  • 7. Práce s daty: typy proměnných, základy deskriptivní a inferenční statistiky
  • 8. Workshop: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů
  • 9. Survey: použitelnost techniky, omezení; konstrukce dotazníku, typy otázek, rizika zkreslení
  • 10. Obsahová analýza: design, sampling, typy jednotek v obsahové analýze
  • 11. Kvalitativní výzkum I: Kvalitativní analýzy mediálního obsahu
  • 12. Kvalitativní výzkum II: Výzkum publika - focus groups, recepční analýza, etnografické metody
Literatura
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • Practical research methods for media and cultural studies : making people count. Edited by Máire Messenger Davies - Nick Mosdell. Athens: University of Georgia Press, 2006, 202 s. ISBN 082032924X. URL info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
  • A handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 332. ISBN 0415225884. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
  • GUNTER, Barrie. Media research methods : measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000, 314 s. ISBN 076195659X. info
  • A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. Edited by Klaus Jensen - Nicholas W. Jankowski. 1st pub. London: Routledge, 1991, xiv, 272. ISBN 0415054052. info
Metody hodnocení
Studenti vypracovávají v průběhu kurzu 3 úkoly: summary vybrané empirické studie; první část vlastního výzkumného projektu (téma, kontext, hypotézy); druhou část projektu (operacionalizace, metodologie). Odevzdání kompletního projektu je potom podmínkou pro účast na zkoušce (která má podobu písemného testu).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.