PSY514 Psychologie nadaných dětí

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 exP21
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY514/Emocni: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY514/Mnohocetna: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY514/Uspesna: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit posluchače s pedagogicko-psychologickými aspekty problematiky rozumově nadaných dětí, zejména s vybranými vybranými aktuálními tématy, která jsou podstatná z pohledu psychologie.
Osnova
  • Talent a nadání v historické perspektivě Modely nadání, talentu a inteligence Rozumově nadané děti v raném věku Rozumově nadané dítě ve škole Sociální a emocionální charakteristiky a problémy nadaných dětí Dvojité diagnózy – nadání a psychologická diagnóza Psychologické poradenství nadaným dětem, rodičům a škole Možné pedagogicko – psychologické přístupy k intelektově nadaným dětem Identifikace nadaných dětí, diagnostika
Literatura
    povinná literatura
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 9788024719986. URL info
    doporučená literatura
  • PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 166 s. ISBN 978-80-210-5014-3. info
  • DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty, aneb, Nadání má každý. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 248 s. ISBN 8071068403. info
Výukové metody
Předmět tvoří přednášky, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají každý týden. V průběhu semestru studenti pracují na seminárním úkolu. Jeho 100% realizace v určeném termínu je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech předmětu v IS MU.
Metody hodnocení
Hodnocení je založeno na aktivní četbě, prezentaci na seminářích, zpracování písemné práce a závěrečné zkoušce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.