SOC147 Základy marketingového výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petr Soukup, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 8:00–11:40 U34
Předpoklady
SOC108 Statistická analýza dat
SOC108 Data Analysis with SPSS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřený na výklad procesu výzkumu trhu, vysvětluje jeho specifika, způsoby provádění zejm. v ČR. Podrobněji se věnuje základním úlohám, které se řeší v rámci výzkumu trhu. Kurz je orientován aplikačně a klade důraz na konkrétní metody marketingových výzkumů. Absolvent kurzu by měl mít představu o tom, jakými metodami a možnostmi marketingový výzkum disponuje.
Osnova
  • Blok 1
  • Marketing a marketingový mix.
  • Výzkum trhu, výzkum veřejného mínění, sociologický výzkum.
  • Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Přehled základních úloh výzkumu trhu.
  • Přehled agentur v ČR a ve světě.
  • Přehled oborů vhodných k výzkumu.
  • Zadání úkolů.
  • Blok 2
  • Proces výzkumu: přehled stádií, zadání výzkumu, odpověď agentury, jednání s klientem, návrh výzkumu, design výzkumu-výběry, cena, časový harmonogram a rozpočet. dotazník a ostatní terénní materiály, příprava sběru dat.
  • Terénní sběr dat: metody sběru dat
  • Tazatelská síť: výběr, získávání, vzdělávání a školení tazatelů, tazatelská příručka, pokyny v dotazníku a práce s ostatními terénními materiály, kontrola práce tazatelů, specifika tazatelské práce při CATI, CAPI.
  • Pořízení dat: děrování, scanování, kodování, zpracování dat-čištění, tabulky třídění prvního a druhého stupně, analýzy, značková řešení a jejich význam.
  • Závěrečná zpráva: tvorba, obsah, forma, způsob předání zprávy, následné analýzy, prezentace, akceptace zprávy, právní aspekty vztahu klient-agentura.
  • Blok 3
  • Jednotlivé typy výzkumů I: výzkumy spokojenosti (dotazník, zpracování, základní výstupy), značková řešení v oblasti výzkumů spokojenosti.
  • Jednotlivé typy výzkumů II: výzkumy zaměřené na personál sloužící zákazníkům-mystery shopping a podobné metody, specifické požadavky na provádění výzkumů, právní a etické aspekty výzkumů zaměřených na personál.
  • Problematika značek I: značka (brand), koncept
  • Blok 4
  • Problematika značek II: výzkum značek (znalost značky, image značky, brand positioning, značkové produkty pro výzkum značek).
  • Kvalitativní výzkum: různá úloha kvalitativního výzkumu ve výzkumu trhu, proces kvalitativního výzkumu, skupinové diskuse, hloubkové rozhovory, problémy v kvalitativním výzkumu-rekrutace, odměňování, práce s databázemi.
  • Blok 5
  • Jednotlivé typy výzkumů III: výzkumy zaměřené na testy, testy konceptů, testy výrobků, služeb, testy in hall a home use, cenové testy, odhady poptávky a optimální ceny.
  • Jednotlivé typy výzkumů IV: komerční komunikace a její výzkum, spotřební deníky, peoplemetry, media projekty, monitoring reklamy.
  • Typologie a její význam ve výzkumu trhu
  • Pokročilé statistické techniky a jejich prezentace výzkumu trhu (zejm. faktorová, shluková analýza, korespondenční analýza, logistická regrese).
Literatura
  • BOUČKOVÁ, Jana. Marketing. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2003, xvii, 432. ISBN 8071795771. info
  • HAGUE, Paul N. Průzkum trhu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, 234 s. ISBN 8072269178. info
  • BÁRTOVÁ, Hilda, Vladimír BÁRTA a Jan KOUDELKA. Chování spotřebitele a výzkum trhu. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2002, 208 s. ISBN 8024504103. info
  • RENDLOVÁ, Eliška a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2002, 52 s. ISBN 80-7330-032-X. info
  • Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 160 s. ISBN 80-7261-038-4. info
Výukové metody
přednášky, samostatná práce v týmech na prezentacích, samostatné vypracování analýzy založené na reálných datech a její prezentace
Metody hodnocení
Povinnosti studentů: Během semestru prezentovat výstup sekundární analýzy některého z trhů v ČR (přesněji bude zadáno na první hodině a bude předvedena ukázka prezentace sekundárního výzkumu přednášejícím). Po skončení semestru zkouška (viz témata v osnově kurzu a prezentace ostatních studentů). Prezentaci je nutno předvést nebo odevzdat nejpozději do poslední výukové hodiny. Zkouška probíhá formou přípravy výzkumného projektu na zadané téma (písemně) a posléze debatou nad tímto projektem. Prezentace zpracovaná v průběhu kurzu má váhu 20 bodů ze 100 bodového celkového hodnocení.
Informace učitele
Kontakt: Petr Pakosta, pakosta@fss.muni.cz Konzultační hodiny každou středu od 14,00 do 16,00.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2012, jaro 2017.