SPP141 Práce s případem v praxi sociální práce

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Votoupalová (cvičící)
Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 8:00–11:40 M117
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat poznatky nabyté studiem oboru do řešení konkrétních kazuistik z různých oblastí sociální práce.Student bude schopen identifikovat podstané charakteristiky problému klienta, vybrat k nim adekvátní teorie a metody sociální práce a na základě těchto informací formulovat konkrétní postup práce s daným klientem. Studentům budou postupně zadávány konkrétní kazuistiky z oblasti sociální práce s nejrůznějšími typy a skupinami klientů, které budou řešit – vždy jeden z nich a ostatní mu budou oponovat, přidávat své podněty a připomínky k řešení, diskutovat s ním. Jedná se o jednosemestrální kurs, jeho kapacita je pro svůj charakter limitována počtem max. 15 studentů. Kurs je zakončen zápočtem.
Osnova
  • Obsahem kurzu je vypracovávání řešení konkrétního případu z praxe sociální práce. Student vypracované řešní prezentuje ve výuce, zbylí účastníci výuky mu oponují. řešení případu probíhá dle následující struktury 1. Formulace problému 2. Strategie intervence 3. Kontrakt 4. Plán práce 5. Autoevaluace 6. Uzavření intervence 7. Kritické body a etická dilemata
Literatura
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. vyd. Brno: MZ, 2001, 162 s. ISBN 80-903070-0-0. info
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
Výukové metody
typ výuky: prezentace řešení případu a následná diskuse v hodině
Metody hodnocení
podmínkou získání zápočtu je minimálně 80% účast ve výuce. Vypracování seminárních prací spočívající ve vyřešení 2 konkrétních případů prezentace vypracovaného řešení ve vyučovací hodině
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.