FSS:PSY437 Projektivní techniky - Informace o předmětu
PSY437 Rorschach, TAT a jiné projektivní techniky
Fakulta sociálních studiípodzim 2012
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Václav Šnorek (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každou sudou středu 16:00–19:30 U36
- Předpoklady
- Základní kurz psychodiagnostiky (pro dospělé nebo děti, event. obojí)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: určeno pro studenty magisterského programu jednooborové psychologie na FSS MU, pokud to kapacita dovolí pak si předmět mohou zapsat i studenti ve druhém cyklu magisterského programu jednooborové psychologie na FF MU - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základními principy interpretace projektivních metod. Důraz bude kladen na Rorschachovu metodu a Tématicko apercepční test. Kurz má přispět k rozvoji základních praktických dovedností v používání projektivního přístupu k diagnostice a je východiskem pro postgraduální vzdělávání v obou metodách.
- Osnova
- Blok I
- ROR: Projektivní metody, historie Rorschachovy metody (původní experimenty), projektivní přístup, teorie H. Rorschacha a pozdější psychoanalytické a percepčně – kognitivní přístupy. Její variace (Behn-Rorschach, Zulliger), etické aspekty projektivní diagnostiky.
- Blok II
- TAT: Vztah mezi životem a příběhem. Příběh a jeho významy. Historie TAT. Varianty TAT: TAT, CAT, SAT, MAPS, TEMAS, AAC. Teorie TAT: princip projekce a apercepce, latentní a manifestní, imaginace a realita, apercepční distorze, obecné interpretační postupy, validita a reliabilita TAT, kulturní a genderové souvislosti. Interpretační přístupy: H. Murray, W.E. Henry, S.Tomkins a E. Tomkinsová, L. Bellak.
- Blok III
- ROR: Vývojový přístup k interpretaci ROR a jiných projektivních metod. Chování v testové situaci a extrapolace do mimotestových situací. Validita a reliabilta, ROR v klinickém vyšetření, skórovací systémy.
- Blok IV
- TAT: Kdy použít TAT. Instrukce. Vyzývací charakter tabulí. Základní interpretační postup: poselství příběhu v TAT. Interpretační přístupy: H. Teglasiová (empatie), M.Feffer, S. R. Jenkinsová (interpersonální decentrace), A. Thomasová (afektivní škála). Integrující interpretační procedura (I.I.P.).
- Blok V
- ROR:Popis jednotlivých tabulí ROR a jejich stimulační charakteristiky, determinanty skórování, obsahy, zvláštní fenomény. Interpretace protokolu.
- Blok VI
- TAT: Příklady interpretace TAT protokolů. Cvičení: Interpretace celého protokolu TAT.
- Poznámka: praktická cvičení, rozbor kazuistických fragmentů, apod. budou zařazovány do jednotlivých bloků průběžně
- Literatura
- FIKAROVÁ, Táňa a Ivo ČERMÁK. Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování. R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.). In Rorschach a projektivní metody. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2008, s. 136-160. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007. ISBN 978-80-87023-07-5. info
- ČERMÁK, Ivo a Táňa FIKAROVÁ. Kognitivní charakteristiky příběhů v TAT a jejich diagnostický význam. In:J.Ženatý,I.Čermák,R.Telerovský (eds.), Rorschach a projektivní metody. In Rorschach a projektivní metody. Praha: Nakladatelství IPVZ a Česká společnost pro Rorschacha a projektivní metody, 2007, s. 175-212. Ročenka Rorschach a projektivní metody. ISBN 978-80-87023-02-0. info
- ČERMÁK, Ivo. Podnětové charakteristiky tabulí Tématicko apercepčního testu. In I. Čermák, J. Ženatý (eds.), Rorschach a projektivní metody.Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Brno: Nakladatelství MSD, s.r.o., 2006, s. 163-189. ročník I/2005. ISBN 80-86633-47-0. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinová diskuse, domácí úkoly zaměřené na skórování TAT protokolů, skupinová interpretace protokolů TAT a ROR
- Metody hodnocení
- Studenti napíší esej o jednom protokolu ROR nebo jednom protokolu TAT, které jim budou přednášejícími poskytnuty. Využijí znalosti získané v průběhu kurzu a vlastním studiem. V případě analýzy TAT protokolu bude důraz kladen na aplikaci jednoho z probíraných skórovacích systémů.
- Informace učitele
- Další literatura je uvedena v rozšířené verzi syllabu, který je uložen v organizačních pokynech k předmětu v IS. Other sources are listed in supplemented syllabus and/or will be available during the course.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2012/PSY437