SOC560 Sociologický výzkum

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Martin Kreidl, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (přednášející)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Michal Šindelář (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOC560/01: Út 10:00–11:40 U34, P. Mareš
SOC560/02: Čt 10:00–11:40 U35, M. Kreidl
Předpoklady
Předpoklady prof. P. Mareš
Jde o povinný předmět (kredity A), který je určen pro studující magisterského studia sociologie na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.

Předpoklady doc. M. Kreidl
Znalost metod sociologického výzkumu a analýzy sociologických dat minimálně v rozsahu bakalářského studia sociologie na FSS MU a Státní zkoušky pro bakaláře tamtéž.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 55 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/55, pouze zareg.: 0/55
Jiné omezení: Tento předmět nahrazuje povinný předmět SOC431. Student si zapíše buď SOC560a nebo SOC560b
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle prof. P. Mareš
Předmětu SOC560 sociologický výzkum je průvodcem tvorbou/designem a realizací sociologického výzkumu. Cílem je poučit studující o obecné struktuře kvantitativního a kvalitativního sociologického výzkumu a o základních pravidlech myšlení v empirickém výzkumu a jeho ontologických a epistemologických východiscích. Rozšiřuje znalosti z bakalářského programu, co se týče logiky a základních principů i charakteristik jednotlivých etap/fází sociologického výzkumu od volby tématu a předmětu výzkumu přes výběr z možných výzkumných strategií a přes formulaci tomuto výběru relevantních výzkumných otázek a přes výběr výzkumného souboru a výzkumných jednotek až po identifikaci dat/faktů shromažďovaných pro odpovědi na výzkumné otázky a po výběr metod jejich shromažďování a analýzy. Významným cílem předmětu je také zasvětit studující do jednotlivých výzkumných (pruřezových i longitudinálních) strategií, do způsobu výběru relevantních technik analýzy empirických dat a do způsobu jak smysluplně výsledky analýzy těchto dat prezentovat.

Cíle doc. M. Kreidl
Kurz seznamuje studenty s reálnými aplikacemi sociologických metod v aplikovaném i akademickém výzkumu a to zejména s těmi, které jsou nápomocny k zhodnocování hypotéz o kauzálních vztazích mezi proměnnými. Kurz na úvod seznamuje s variabilitou metod (včetně metod, které nebyly zahrnuty v pregreduálním studiu), učí je tuto variabilitu respektovat, kriticky hodnotit a využívat a činit na tomto základě vlastní informovaná rozhodnutí ohledně volby metody ve výzkumném procesu.
Osnova
  • Osnova prof. P. Mareš
    1. Ontologická a epistemologická východiska. Umění intelektuální práce;
  • 2. Formulace tématu výzkumu. Sociologický výzkum a společnost;
  • 3. Určení zkoumaného souboru a sampling jednotek;
  • 4. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum a jejich charakteristiky;
  • 5. Koncepty a konceptualizace v kvantitativním a kvalitativním výzkumu;
  • 6. Teorie, schémata, modely v sociologickém výzkumu;
  • 7. Strategie sociologického výzkumu a faktory ovlivňující jejich volbu;
  • 8. Výzkumné otázky a data k jejich zodpovězení;
  • 9. Etnografický výzkum a zúčastněné pozorování;
  • 10. Kvalitativní rozhovor a focus group;
  • 11. Sociologický výzkum a etika;
  • 12. Kritéria hodnocení výzkumu a otázky generalizace jeho výsledků.

    Osnova doc. M. Kreidl
    1.Variabilita metody a její zjišťování
  • 2.Hlavní typy výzkumných strategií a jejich hlavní metodologické
  • 3.problémy
  • 4.Experimenty v sociálních vědách
  • 5.Přirozené experiment
  • 6.Kvazi-experimenty
  • 7.Srovnávací výzkum
  • 8.Panelová data a jejich (ne)výhody
  • 9.Modely s pevnými efekty (fixed-effects)
  • 10.Smíšené strategie sběru a vyhodnocování dat
Literatura
    povinná literatura
  • CRESWELL, John W. a Vicki L. PLANO CLARK. Designing and conducting mixed methods research. 2nd ed. Los Angeles: SAGE, 2011, xxvi, 457. ISBN 9781412975179. info
  • BLAIKIE, Norman W. H. Designing social research : the logic of anticipation. 2nd ed. Cambridge: Polity Press, 2010, ix, 298. ISBN 9780745643380. info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. London: Sage, 2009, xxix, 260. ISBN 9781412965576. info
  • BRYMAN, Alan. Social research methods. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2008, xiii, 748. ISBN 9780199202959. info
  • FLICK, Uwe. Designing qualitative research. Los Angeles: SAGE, 2007, xii, 130. ISBN 9780761949763. info
  • LAW, Stephen. Filozofická gymnastika : 25 krátkých myšlenkových dobrodružství. Translated by Petr Pálenský, Illustrated by Daniel Postgate. Vyd. 1. Praha: Argo, 2007, 342 s. ISBN 9788072038824. info
  • GOMM, Roger. Social research methodology :a critical introduction. 1st pub. Basingstoke: Palgrave, 2004, xii, 350 s. ISBN 0-333-63728-3. info
  • VAUS, David A. de. Research design in social research. 1st pub. London: Sage Publications, 2001, xvii, 279. ISBN 0-7619-5347-7. info
Výukové metody
Výukové metody prof. P. Mareš
Jde o kombinaci přednášek, seminárních diskusí a samostatné práce. Jednotlivé výzkumné strategie, ale i způsob prezentace jejich výsledků, jsou demonstrovány v povinné četbě statí referujících o empirických výzkumech, založených na jejich použití. POZOR: Literaturu ke každé lekci je třeba načíst s předstihem (nejpozději týden před jejím datem), aby mohla být na semináři předmětem diskuse!

Výukové metody doc. M. Kreidl
Výuka je vedena formou přednášek, seminářů, individuálních a kolektivních projektů a další samostatné práce. V rámci přednášek budou studentům prezentována základní témata, která pak budou na seminářích detailně procvičována formou řízené diskuse, skupinové práce, prezentací a dalších metod. Kurz dále zahrnuje samostudium literatury, domácí přípravy a písemné práce.
Metody hodnocení
Metody hodnocení prof. P. Mareš
Hodnocení je průběžné, bez závěrečné zkoušky a je možné jen při splněné všech zadaných úkolů (preliminary proposal, dílčí analýza dat a reference o jejich výsledcích, prezentace, obsahová analýza vybraných časopisů – týmová práce), které jsou bodovány. Hodnocení celkového dosaženého počtu bodů je následující: A (výborně) = 100-94 bodů; B (výborně mínus) = 93-88 bodů; C (velmi dobře) = 87-81 bodů; D (velmi dobře mínus) = 80-74 bodů; E (dobře) = 65-73 bodů; F (neprospěl/a) = méně než 65% bodů.

Metody hodnocení doc. M. Kreidl
Celkové hodnocení kurzu je založené na součtu bodů získaným různými dílčími úkoly a aktivitami. Tyto zahrnují průběžně zadávané přípravy na semináře, průběžné testy, prezentace, analýzy a individuálně zpracovanou rešerši literatury/analytickou práci. Hodnocení kurzu je průběžné ve smyslu čl. 16, ods. 9 Studijního a zkušebního řádu MU a nejsou nabízeny možnosti oprav žádných bodovaných aktivit/úkolů.
Informace učitele
Informace učitele prof. P. Mareš
Podrobný sylabus je umístěn nejpozději v prvním týdnu semestru na stránce kurzu v ISu. Upřesňuje každý semestr zde uvedenou strukturu předmětu i povinnou literaturu a podmínky úspěšného absolvování předmětu. Informace učitele doc. M. Kreidl
Podrobný sylabus je umístěn nejpozději v prvním týdnu semestru na stránce kurzu v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019.