ZUR108 Publicistické žánry v tištěných médiích

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
1/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Galík (cvičící)
PhDr. Jiřina Salaquardová (cvičící)
Anežka Michnová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 17. 9. až St 7. 11. Út 12:00–13:30 AVC
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR108/01: Út 14:00–15:40 U35, R. Burgr
ZUR108/02: St 14:00–15:40 Studio 527, J. Čuřík
ZUR108/03: Čt 18:00–19:40 Studio 527, J. Salaquardová
ZUR108/04: St 8:00–9:40 Studio 527, P. Galík
Předpoklady
ZUR105 Úvod do žurnalistiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60
Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "žurnalistika", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení se základními publicistickými žánry v tištěných médiích, a to z hlediska teoretického i praktického. Student, který kurz absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky žánrů a bude informován o nejpodstatnějších etapách jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky. Kurz je zaměřen i na současnou praxi publicistických žánrů (variabilitu a distribuci) a jejich kritickou reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a praktických dovedností nutných k psaní publicistických textů. Student bude po absolvování tohoto kurzu schopen psát základní publicistické žánry na odpovídající profesionální úrovni.
Kurz je zaměřen především na nejčastěji užívané publicistické žánry: reportáž, story, feature, interview, fejeton, komentář, glosa, poznámka, portrét, profil
Osnova
  • 1. Úvod (vymezení základních pojmů)
  • 2. Žánry a jejich variabilita
  • 3. Současná česká publicistika v tištěných médiích
  • 4. Fejeton a příbuzné žánry
  • 5. Názorové žánry
  • 6. Interview
  • 7. Reportáž, story, feature a příbuzné žánry
  • 8. Ostatní žánry (profil, medailon, nekrolog, soudnička)
Literatura
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
  • KEEBLE, Richard. Print journalism : a critical introduction. Abingdon [England]: Routledge, 2005, xv, 347. ISBN 0415358817. info
  • KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
  • MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
  • PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
  • TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
  • VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
Metody hodnocení
Přednáška v rozsahu 1 hodiny týdně je zaměřena především na výklad žánrů, seminář v rozsahu 2 hodiny týdně pak na praktické užití žánrů, kritickou reflexi současné publicistiky a vyhodnocení úkolů.
Zkouška se skládá z 5 úkolů - 3 publicistických prací, 2 seminárních prací a závěrečného písemného testu. Hodnocení všech částí dohromady určuje výslednou známku.
Každá práce je hodnocena 50 body. U publicistických prací se hodnotí dodržení žánru, stylistika a pravopis a formální náležitosti. U seminárních prací se hodnotí především dodržení a kvalita zpracování tématu, dále pak stylistika a pravopis a formální náležitosti. Závěrečný test je hodnocen 100 body. Celkem lze tedy získat 350 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat minimálně 210 bodů, z toho aspoň 50 bodů z testu.
Kromě toho lze získat bodové bonusy za úspěšné zpracování dvou publicistických textů. Bonus 25, 20, 15, 10 a 5 bodů dostane vždy pět nejlépe hodnocených prací. Jednotlivec tak může získat až 50 bodů navíc. Hodnocení je komisionální a anonymní.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Doplňkem k tomuto předmětu je předmět ZUR241 Publicistické žánry v tištěných méidích - glosa, sloupek (dílna).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020.