FSS:ZUR108 Publ. žánry v tiš. médiích - Informace o předmětu
ZUR108 Publicistické žánry v tištěných médiích
Fakulta sociálních studiípodzim 2012
- Rozsah
- 1/2. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Galík (cvičící)
PhDr. Jiřina Salaquardová (cvičící)
Anežka Michnová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 17. 9. až St 7. 11. Út 12:00–13:30 AVC
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR108/02: St 14:00–15:40 Studio 527, J. Čuřík
ZUR108/03: Čt 18:00–19:40 Studio 527, J. Salaquardová
ZUR108/04: St 8:00–9:40 Studio 527, P. Galík - Předpoklady
- ZUR105 Úvod do žurnalistiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60
Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "žurnalistika", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů. - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámení se základními publicistickými žánry v tištěných médiích, a to z hlediska teoretického i praktického. Student, který kurz absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky žánrů a bude informován o nejpodstatnějších etapách jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky. Kurz je zaměřen i na současnou praxi publicistických žánrů (variabilitu a distribuci) a jejich kritickou reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a praktických dovedností nutných k psaní publicistických textů. Student bude po absolvování tohoto kurzu schopen psát základní publicistické žánry na odpovídající profesionální úrovni.
Kurz je zaměřen především na nejčastěji užívané publicistické žánry: reportáž, story, feature, interview, fejeton, komentář, glosa, poznámka, portrét, profil - Osnova
- 1. Úvod (vymezení základních pojmů)
- 2. Žánry a jejich variabilita
- 3. Současná česká publicistika v tištěných médiích
- 4. Fejeton a příbuzné žánry
- 5. Názorové žánry
- 6. Interview
- 7. Reportáž, story, feature a příbuzné žánry
- 8. Ostatní žánry (profil, medailon, nekrolog, soudnička)
- Literatura
- PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
- KEEBLE, Richard. Print journalism : a critical introduction. Abingdon [England]: Routledge, 2005, xv, 347. ISBN 0415358817. info
- KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
- MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
- PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
- TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
- VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
- BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
- Metody hodnocení
- Přednáška v rozsahu 1 hodiny týdně je zaměřena především na výklad žánrů, seminář v rozsahu 2 hodiny týdně pak na praktické užití žánrů, kritickou reflexi současné publicistiky a vyhodnocení úkolů.
Zkouška se skládá z 5 úkolů - 3 publicistických prací, 2 seminárních prací a závěrečného písemného testu. Hodnocení všech částí dohromady určuje výslednou známku.
Každá práce je hodnocena 50 body. U publicistických prací se hodnotí dodržení žánru, stylistika a pravopis a formální náležitosti. U seminárních prací se hodnotí především dodržení a kvalita zpracování tématu, dále pak stylistika a pravopis a formální náležitosti. Závěrečný test je hodnocen 100 body. Celkem lze tedy získat 350 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat minimálně 210 bodů, z toho aspoň 50 bodů z testu.
Kromě toho lze získat bodové bonusy za úspěšné zpracování dvou publicistických textů. Bonus 25, 20, 15, 10 a 5 bodů dostane vždy pět nejlépe hodnocených prací. Jednotlivec tak může získat až 50 bodů navíc. Hodnocení je komisionální a anonymní. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Doplňkem k tomuto předmětu je předmět ZUR241 Publicistické žánry v tištěných méidích - glosa, sloupek (dílna).
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2012/ZUR108