ZUR370a Radio R - internetové rádio (dílna)

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
0/4. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Souček (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 14:00–15:40 Rádio 544
Předpoklady
!NOW( ZUR369 Audio žurnalistika )&&( ZUR367 Audio a video || ZUR369 Audio žurnalistika || ZUR271 Úvod do rozhlas. žurnalistiky )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prakticky seznámit studenty s těmito tématy: struktura práce v redakci, konkrétní formáty rozhlasového vysílání, koordinace klasické redakční práce s proudovým vysíláním a celkové programování stanice v kontextu reálného vysílání studentské internetové stanice.
Kurz bude zaměřen na získání základních praktických dovedností v různých typech redakčních pozic. Jednotlivé lekce zahrnují též stručný souhrn potřebných teoretických znalostí, stěžejní část však tvoří reálný provoz redakce v rámci seminární skupiny.
Osnova
  • Rozhlas/rádio jako funkční celek - seznámení se základní strukturou fungování jednotlivých složek. Specifika rozhlasu ve veřejnoprávní a komerční sféře, zvláštní pozice internetové stanice.
  • Jednotlivé formáty rozhlasového vysílání v praxi programového schématu. Praktické zmapování českého rozhlasového trhu.
  • Základní pozice ve zpravodajské redakci, způsob plánování a zadávání úkolů. Technika a jiné vnější vstupy nezbytné pro provoz rozhlasové zpravodajské redakce.
  • Strategie a pravidla programové skladby.
  • Výzkumy poslechovosti - jak číst data. Cílová skupina, její definování a zohlednění v reálné programové tvorbě. Praktické marketingové nástroje v rozhlasovém vysílání.
  • Personální management rozhlasové stanice, role a zodpovědnost vlastníka a vedoucích pracovníků, role „tváří“ stanice.
  • Ekonomické zákonitosti fungování rozhlasové stanice a jejich vliv na redakční tvorbu. Základní pravidla veřejného šíření zvukových záznamů z jiných zdrojů (hudba, ukázky) a jejich finanční aspekty.
  • Vazba rozhlasu na jiné typy médií, využití multimediálních platforem pro marketing stanice. Selfpromotion, webová podpora a rozvoj původně rozhlasového formátu.
Literatura
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007, 263 s. ISBN 9788072772667. info
  • BOYD, Andrew. Příručka pro novináře : zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky, 1995, 163 s. info
  • MARŠÍK, Josef. Úvod do teorie rozhlasového programu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 106 s. ISBN 8071840130. info
Výukové metody
seminární výuka, praktické ukázky, konzultace
Metody hodnocení
Studentům bude udělen zápočet na základě průběžného hodnocení znalostí a individuálních i skupinových aktivit, a to při účasti nejméně na 75 % seminářů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.