FSS:ZUR401 Základy studia kultury - Informace o předmětu
ZUR401 Základy studia kultury (sémiotická, narativní a diskurzivní analýza)
Fakulta sociálních studiípodzim 2012
- Rozsah
- 1/1. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Miškov (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Ježková (pomocník)
Mgr. Pavel Sedláček (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje teoreticko-metodologickou bázi pro komunikační, kulturní a mediální studia. Navazuje na sumu poznatků a dovedností, které účastníci kurzu získali na bakalářském stupni v předmětu Úvod do studia kultury (Paradigmatické systémy kultury). Cílem kurzu je vyložit a na konkrétních případech ukázat, že mediální produkty představují text, který je možné číst a kterému je možné rozumět, pokud jsou známy principy a předpoklady lidského dorozumívání v oblasti kultury, tzn. jejich produkční systémy a kulturní kódy a diskurzivní formace (paradigmatické systémy kultury), v jejichž rámci dané produkty vznikly. Studenti se seznámí se sumou informací z dějin a teorie kultury potřebných pro pracovníky působící v masových médiích. Získají orientaci v oblasti konceptů, teorií a metod, pomocí kterých společenské a humanitní vědy analyzují a interpretují mediální produkty. Získají zejména znalosti týkající se tří analytických metod: sémiotické, naratologické a diskurzivní analýzy, dále dovednosti analyzovat pomocí těchto metod mediální produkty a v důsledku toho možnost porozumět kulturním rozdílům mezi kulturními oblastmi a jednotlivými subkulturami kulturních oblastí. Výstupy kurzu jsou jeden referát (bude odevzdán v písemné formě), jedna rešerše odborné literatury, jejichž cílem je poskytnout teoreticko-metodologické východisko pro vypracování seminární práce, a jedna závěrečná seminární práce.
- Osnova
- Kulturní a sociální antropologie (vznik kategorie „kultura“, základní koncepty kultury)
- 1. Koncept kultury, redukcionistické a antropologické pojetí kultury. Svět / kultura jako text. Paradigma. Restriktivní a antropologické pojetí kultury. Etnografie, etnologie, sociální a kulturní antropologie. Biologický a kulturní determinismus. Základní náměty a představitelé sociální a kulturní antropologie (Tylor, Morgan, Boas, Sapir, Frazer, Malinowski, Meadová, Lévi-Strauss).
- 2. Teoreticko-metodologický rámec výzkumu, antropologický a lingvistický obrat ve společenských a humanitních vědách. Komunikačně pragmatický přístup ke kultuře realitě jako směr a metodologická orientace výzkumu v oblasti humanitních a společenských věd. Komunikace a média. Typologie komunikačních teorií. Komunikační technologie. Strukturalistický přístup ke kultuře.
- 3. Metodologie společenských věd. Předpoklady a problémy výzkumu sociálně kulturních produktů - teorie, výzkumná metoda a realita. Předmětný svět a zkušenostní svět. Přístupy a metody výzkumu kultury (strukturalismus, biologický funkcionalismus, behaviorismus, kognitivní vědy, fenomenologie, hermeneutika, marxismus, feminismus). Jazyk a kultura (kulturní antropologie, pragmatika, recepční estetika, sociální konstrukce reality, kulturní studia). Sociologie jazyka
- 4. Kulturní tradice, kulturní normy a hodnoty. Dominantní kultura a alternativní kultury (subkultury). Kontrakultury. Kultura pro elity, pro lid a pro masy. Kultura každodenní a sváteční. Lidová, pololidová a elitní kultura. Nízká a vysoká kultura. Národní a kosmopolitní kultura. Nové komunikační technologie a masové publikum. Masová kultura. Globalizace společnosti a vznik populární kultury. Postmoderna a masová a populární kultura. Globální a etnická kultura. Komerční a alternativní kultura.
- 5. Komunikačně pragmatický přístup ke kultuře. Kulturní paradigma a kultura jako předpoklad a společnost a dějiny jako finální produkt lidského komunikativního jednání. Paradigmatické systémy jako paradigmatické osy a komunikační systémy jako syntagmatické osy lidského dorozumívání. Druhy lidského komunikativního jednání. Paradigmatické systémy kultury a teorie dorozumívání jako gramatika kultury.
- 6. Sémiotická analýza mediálních textů. Definice, druhy, charakteristiky a funkce znaku a klasifikace znakových systémů. Reprezentace, stereotypy, význam. Struktura a roviny znakových systémů a kódů, klasifikace komunikačních systémů a charakteristiky producentů komunikačních textů. Výrazové prostředky textu - symbol, symbolické okruhy, metafora a jejich funkce. Dva způsoby katalogizace symbolů – v symbolických okruzích a v příbězích. Synkretičnost znaků a propojenost komunikačních systémů.
- 7. Naratologie. Příběh jako rezultát a prostředek lidského dorozumívání. Koncepty světa jako příběhy tvořené a konzervované ve „světech ze slov“. „Hrdinové“ příběhu – autor, vypravěč, postava, hrdina, adresát, konzument. Narativní čas a prostor. Fabule a syžet. Narativní struktury. Základní naratologické kategorie a klasifikace narativních textů Funkce narativů - alegorie (přísloví, bajka) a mýtus
- 8. Teorie diskurzu (diskursologie). Pojetí diskurzu – diskurzivní konstrukty. Základní kategorie (diskurzivní jednotka, formace, pole, řád). Pragmatické předpoklady komunikace. Komunikační prostor a čas, účastníci komunikace. Komunikační předpoklady a kompetence jako základní danosti, bariéry a limity lidského dorozumívání. Cílové publikum.
- 9. Aplikace sociokognitivního přístupu. Analýza a interpretace (dětská kresba).
- 10. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace I (středověký oltářní cyklus).
- 11. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace II (sociální reklama).
- 12. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace III (literární žurnalistický žánr).
- 13. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace IV (reklamní produkt).
- Literatura
- Fay, Brian (2002): Současná filosofie sociálních věd. Praha: Sociologické nakladatelství.
- Pavelka, Jiří (2004): Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony.
- Pavelka, Jiří (1998): Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita.
- Eco, Umberto: Interpretacia a dejiny. S. 30–45. In: Eco, Umberto a Rorty, Richard - Culler, Jonathan - Brook-Roseová, Christine (1995). Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, ed. Stefan Collini
- PAVELKA, Jiří. Knižní obálka jako forma sémiotického a interkulturního transferu – na příkladu ilustrace obálky knihy Mcdonaldizace společnosti. Bulletin Moravské galerie, R 66, 2010, s. 152–165. ISBN 978-80-7027-216-9.
- PAVELKA, Jiří. Možnosti a limity sémiotické a naratologické analýzy jako nástrojů interpretace. S.158-171. In Michal Bočák , Juraj Rusnák, eds.: Média a text II. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis.
- PAVELKA, Jiří. Jazyková komunikace v tištěných médiích z pohledu diskurzivní analýzy. S. 301–310. In P. Odaloš, ed.: Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie.
- Chandler, Daniel: „Semiotic for Beginners“, přístupné z 9. http://www.aber.ac.uk/media/sections/textan07.php
- Hertzler, Joyce O. (1965). A Sociology of Language. New York: University of Nebraska – A. Random House Book. S. 38–57.
- PAVELKA, Jiří. Text jako interkulturní dialog. S. 80-99. In Marta B. Zágoršeková, Peter Barát, eds: Medzikultúrny dialóg - nástroj stability a rozvoja európskeho priestoru. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2009. ISBN 978-80-225-2726-2.
- BALON, Jan. Sociální teorie a kulturální studia: dva typy interdisciplinárního přístupu. In: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/0b2f0a2cc5bad53a214aa9c482be9f85ab3423d6_513_14balon24.pdf
- Kulturální teorie : klasické a současné přístupy. Edited by Tim Edwards, Translated by David Vichnar. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 364 stran. ISBN 9788073676858. info
- WIGAN, Mark. Umění ilustrace : vizuální myšlení. Translated by Tereza Chocholová. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 176 s. ISBN 9788025129708. info
- STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Translated by Lucie Vidmar - Milan Kreuzzieger. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 471 stran. ISBN 9788073675561. info
- HOCHGERNER, Josef a Irena ČORNEJOVÁ. Communication in International R&D Projects. A Perspective from Social Sciences and Humanities. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, o.s, 2008, 210 s. ISBN 978-80-87029-28-2. info
- PARKER, Robert Dale. How to interpret literature : critical theory for literary and cultural studies. New York: Oxford University Press, 2008, x, 319. ISBN 9780195334715. info
- Literatura a filozofie : (Zdeněk Mathauser) : kolektivní monografie. Edited by Ivo Pospíšil - Jan Zouhar. 1. vyd. Brno: Katedra filozofie, Ústav slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2008, 206 s. ISBN 9788021045460. info
- MCROBBIE, Angela. Aktuální témata kulturálních studií. Translated by Denisa Šmejkalová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 236 s. ISBN 8073671565. info
- BARKER, Chris. Slovník kulturálních studií. Translated by Irena Reifová - Kateřina Gillárová - Michal Pospíšil. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 206 stran. ISBN 8073670992. info
- ŠTĚPÁN, Ludvík a A KOLEKTIV. Cesta k realitě - LIteratura a kultura v druhé polovině 19. století. Ludvík Štěpán - vedoucí autorského kolektivu a editor. první. Brno: SCSS - Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2003, 230 s. edice Laboratoř. ISBN 80-86735-00-1. info
- THWAITES, Tony, Lloyd DAVID a Warwick MULES. Introducing cultural and media studies :a semiotic approach. Basingstoke: Palgrave, 2002, xii, 240 s. ISBN 0-333-97247-3. info
- FLUSSER, Vilém. Komunikológia. Bratislava: Mediálný inštitut, 2002, 253 s. ISBN 80-968770-0-3. info
- The visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002, xix, 737. ISBN 0415252229. info
- SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 229 s. ISBN 80-7178-328-5. info
- BAUMAN, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 157 s. ISBN 8020408177. info
- MCQUAIL, Denis a Sven WINDAHL. Communication models : for the study of mass communications. 2nd ed. London: Longman, 1993, viii, 229. ISBN 0-582-03650-X. info
- JENKS, Chris. Culture. London: Routledge, 1993, vi, 182. ISBN 0415072786. info
- FOUCAULT, Michel. Za zrkadlom moderny :filozofia posledného dvadsaťročia. Edited by Egon Gál - Miroslav Marcelli. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1991, 320 s. ISBN 80-7115-025-8. info
- Výukové metody
- přednáška, semináře
- Metody hodnocení
- Kritéria hodnocení jsou součástí e-learningové prezentace předmětu
- hodnocení zadaných ústních výstupů (sdělení, referátů) vyučujícím
- hodnocení zadaných menších, přípravných písemných prací a seminární práce vyučujícím
- hodnocení power pointové prezentace seminární vyučujícím a studenty kurzu
- písemná zkouška (test formou otevřených otázek) - Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2012/ZUR401