FSS:PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání - Informace o předmětu
PSY110 Psychologie výchovy a vzdělávání
Fakulta sociálních studiípodzim 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Martina Koubíková (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každou lichou středu 14:00–15:40 exP24, každou lichou středu 16:00–17:40 exP24 a každou sudou středu 16:00–17:40 exP24
- Předpoklady
- psy108 Sociální psychologie II && psy104 Vývojová psychologie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HE) (2)
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS) (3)
- Psychologie (program FSS, B-KSK)
- Psychologie (program FSS, B-MS) (3)
- Psychologie (program FSS, B-MSK)
- Psychologie (program FSS, B-PL) (3)
- Psychologie (program FSS, B-PLK)
- Psychologie (program FSS, B-PS) (5)
- Psychologie (program FSS, B-PSK)
- Psychologie (program FSS, B-SO) (3)
- Psychologie (program FSS, B-SOK)
- Psychologie (program FSS, B-SP) (3)
- Psychologie (program FSS, B-SPK)
- Cíle předmětu
- Kurs je koncipován jako úvod do základních teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny.
Hlavní cíle kurzu jsou následující:
porozumět a umět vysvětlit základní pojmy a teorie pedagogické psychologie;
porozumět vývoji disciplíny a hlavně současným vlivným teoriím týkajícím se výchovy a vzdělávání;
reflektovat vlastní zkušenost s institucionálním vzděláváním. - Osnova
- Problémové okruhy 1. Psychologie ve výchově a vzdělávání Význam psychologických poznatků pro oblast výchovy a vzdělávání. Předmět pedagogické psychologie, školní psychologie. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, psychologické testy (s důrazem na výkonové a didaktické), dotazníky, analýza produktů činnosti. (zopakovat poznatky z PSY122 Metody výzkumu v psychologii s přihlédnutím ke specifičnosti prostředí rodiny a školy) workload: cca 230 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 19-243 výběrově) Doplňující literatura: Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. internetové zdroje 2. Psychologie výchovy Aktuální otázky psychologie výchovy, kladení požadavků a kontrola plnění, odměny a tresty, slovní působení, osobní příklad, učitel v interakci se žáky, sociální skupiny a komunikace, výchova v činnostech, sebedeterminace a sebevýchova. Výchova v rodině. Modely způsobu výchovy, výchovný styl, podmínky ovlivňující způsob (styl) výchovy, efekty způsobů výchovy, zjišťování způsobu výchovy. Výchova a vybrané aspekty osobnosti. (zopakovat poznatky z PSY107,PSY108 Sociální psychologie I a II témata sociální skupina, sociální učení atd.) workload: min. 117 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 245-362) 3. Psychologie učení Senzomotorické učení a dovednosti. Učení ve školním kontextu. Dětské interpretace světa. Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. Učení z textu. Učení z obrazového materiálu. Autoregulace učení. (zopakovat poznatky z PSY105 Obecná psychologie I téma učení) workload: min. 152 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 373-525) Doplňující literatura: Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. Mareš, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7 4. Zvládání školní zátěže Psychosociální stres, zvládání zátěže, vnímání a hodnocení zátěže žákem, faktory usnadňující a faktory komplikující zvládání zátěže, interakce učitel-žák, žáci-rodiče jako zdroj zátěže, diagnostika zvládání zátěže, typy žákovských zvládacích strategií, žákovské zvládání zátěže v širším kontextu, nácvik zvládacích strategií. (zopakovat poznatky z PSY148 Člověk v obtížných životních situacích) workload: min. 37 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 527-564) Doplňující literatura: Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001. 278 s. ISBN: 80-71785-51-2 Řehulka, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 92 s. 5. Vztah mezi učitelem a žákem Sociální interakce učitele a žáka. Golem efekt (Galathea, Pygmalion efekt). Humor ve školní třídě. (zopakovat relevantní poznatky z PSY102 Základy psychologie osobnosti a PSY107,PSY108 Sociální psychologie I a II) workload: min. 37 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372) Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. (s. 116-179) Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Doplňující literatura: Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
- 6. Pedagogicko-psychologická diagnostika Obtíže a chyby při poznávání silných a slabých stránek žáka ve vztahu k edukaci. Shromažďování a zpracování údajů o žákovi. Pedagogickopsychologická diagnostika. Individuální a skupinová diagnostika. Autoevaluace. Evaluace. Srovnávací testy. workload: min. 30 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372) Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
- 7. Sociální prostředí školy a třídy Sociální klima školní třídy: vymezení, terminologie, teoretické otázky, současné přístupy, využití poznatků, výzkumy v ČR, ovlivňování. Sociální klima školy: vymezení, terminologie, současné přístupy, metody měření, ovlivňování (zopakovat poznatky z PSY107,PSY108 Sociální psychologie I a II témata sociální skupina, sociální učení atd.) workload: min. 31 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 565-596) Doplňující literatura: Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. Lašek, J.: Klima tříd základních a středních škol a možnosti jeho měření. Aktuální otázky pedagogiky a psychologie (sborník), VŠP Hradec Králové 1997, s. 73 -84. 8. Pedagogická psychologie v souvislostech Vývoj pedagogické psychologie, vztahy pedagogické psychologie k jiným vědám, zejména pedagogice. Struktura pedagogické psychologie. Vztahy mezi pedagogickou psychologií, školní psychologií a psychologií pro učitele. Výzkum v pedagogické psychologii, aplikace poznatků pedagogické psychologie v praxi. workload: dle vlastní úvahy; min. 40 stran. Litratura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. internetové zdroje
- Literatura
- MAREŠ, Jiří a Peter GAVORA. Anglicko-český pedagogický slovník (Variant.) : Anglicko-český slovník pedagogický. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073672638. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 8071789445. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-309-9. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
- Výukové metody
- Předmět je koncipován jako kombinace přednášky, diskusí v hodině, řešení modelových situací a samostudia literatury.
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru budou na semináře zařazeny tři krátké průběžné desetiminutové písemky (10 otázek). V každé bude možné získat 10b. Minimální počet bodů pro přihlášení ke zkoušce je 16 bodů. Zkouška - závěrečný písemný test z probraných témat a literatury (70% minimum).
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1423;obdobi=4543;kod=PSY110;furl=%2Fel%2F1423%2Fpodzim2010%2FPSY110%2F
Další informace viz. sylabus / More details available in sylabus - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2013/PSY110