FSS:ZUR410 Teorie masové komunikace - Informace o předmětu
ZUR410 TMK: Historické proměny výzkumu mediálních účinků
Fakulta sociálních studiípodzim 2013
- Rozsah
- 2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Jiné omezení: Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů. - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
A/porozumět základním mechanismům mediálního působení
B/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálního působení - Osnova
- 1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení
- 2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích
- 3. týden – Studium percepce a mediální obsahy I.
- 4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.
- 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci
- 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií
- 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci
- 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
- 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
- 10. týden - Teorie vědomostní propasti
- 11. týden - Spirála mlčení
- 12. týden - Kultivační teorie
- 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
- Literatura
- Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960
- McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989
- Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995
- McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999
- Výukové metody
- diskuze, analýza textů a mediálních produktů
- Metody hodnocení
- přednášky
formální esej
písemný text - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2013/ZUR410