ENS247 Uvedení do biologie

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Josef Lhotský (přednášející), Mgr. Kateřina Rezková (zástupce)
prof. RNDr. Hana Librová, CSc. (přednášející)
Mgr. Kateřina Rezková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 17:00–20:15 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz navazuje na středoškolskou biologii. Student/ka po absolvování kurzu si umí na hlouběji vyložených vybraných biologických jevech představit, jaké jsou možnosti současné biologie, na co biologická věda dokáže dát odpovědi a jaký typ odpovědí. Dále rozumí vybraným environmentálním “problémům” z biologického hlediska tak, aby byl/a schopen plnohodnotně účastnit se diskusí o nich.
Osnova
  • 1.Biologie jako věda studující živé organismy. Co je život? Definice života v průběhu času. Buňka jako základní funkční a stavební jednotka − stavba, struktura, funkce. Prokaryota vs. eukaryota, historické reálie (obraz představ organizace živých systémů v průběhu času). 2.Kategorizace vs. organizace živých organismů v průběhu času − od druhu po domény, od genů po ekosystémy. Organismy. Viditelní neviditelní: viry, bakterie, archea, protista. Ekologie a evoluce, zajímavosti. 3.Houby (Fungi). Náhled do systematiky, evoluce, ekologie, významu + zajímavosti. Rostliny (Plantae). Náhled do systematiky, evoluce, ekologie, významu + zajímavosti. Řasy jako specifická skupina zelených rostlin, lišejníky. 4.Živočichové (Animalia). Náhled do systematiky, evoluce, ekologie, významu + zajímavosti. Ekologie jako věda − o čem a jak. Globální ekosystém, teorie Gaia. 5.Základy evoluční biologie − mikroevoluce a makroevoluce, speciace, vymírání. Historie evolučních představ. Významné milníky a osobnosti. Evolučně vývojová biologie. 6.Biologické vědy vs. společnost. Antropomorfismus. Příklady a problematika dialogu. Biotechnologie. Geneticky modifikované organismy. Místo člověka v přírodě a jeho dialog s ní. Doporučená literatura: Darwin, Ch. (2007). O vzniku druhů přírodním výběrem. Academia Dawkins, R. (2003). Sobecký gen. Praha, Mladá fronta Dawkins, R. (2002). Slepý hodinář. Praha, Paseka Flegr , J. (2009). Evoluční biologie. Praha, Academia Gryndler, M. a kol. (2004). Mykorhizní symbióza. Academia Kauffman, S. A. (2004). Čtvrtý zákon: cesty k obecné biologii. Praha, Paseka Klouda, P. (2005). Biochemie. Ostrava, Pavel Klouda Komárek, S. (2000). Příroda a kultura. Svět jevů a svět interpretací. Vesmír Lovelock, J. E. (1993). Gaia. Nový pohled na život a Zemi. Prešov, Abies Publishers Margulisová, L. (2004). Symbiotická planeta. Academia Markoš, A., Hajnal, L. (2007). Staré pověsti (po)zemské aneb Malá historie planety a života. Pavel Mervart Markoš, A. (2003) Tajemství hladiny. Praha, Dokořán Neubauer, Z. (2002a). Biomoc. Praha, Malvern Rosypal, S et kol. (2003). Nový přehled biologie. Praha, Scientia Sádlo, J et Storch, D. (2000). Biologie krajiny. Biotopy České republiky. Vesmír Schrödinger, E. (2004). Co je život? Duch a hmota. K mému životu. Brno, Vutium Stachová, J. (1994). Analogie, model, metafora. In: Stachová, J. (ed.). Model a analogie ve vědě, umění a filosofii. Praha, Filosofia Rádl, E. (2006). Dějiny biologických teorií novověku I a II. Praha, Academia Zrzavý, J., Storch, D.  Mihulka, S. (2004). Jak se dělá evoluce: od sobeckého genu k rozmanitosti života. Praha, Paseka
Výukové metody
přednášky, samostatná četba (konkrétní části z doporučených knih a další literatura bude zadávána na přednáškách), diskuse
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.