PSY110 Psychologie výchovy a vzdělávání

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Maruniaková (cvičící)
Mgr. Milan Růžička (cvičící)
Mgr. Barbora Soukopová (cvičící)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 13:30–15:00 P24, každou lichou středu 15:15–16:45 P21 a každou sudou středu 15:15–16:45 P21
Předpoklady
psy108 Sociální psychologie II && psy104 Vývojová psychologie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je koncipován jako úvod do základních teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny.
Hlavní cíle kurzu jsou následující:
porozumět a umět vysvětlit základní pojmy a teorie pedagogické psychologie;
porozumět vývoji disciplíny a hlavně současným vlivným teoriím týkajícím se výchovy a vzdělávání;
reflektovat vlastní zkušenost s institucionálním vzděláváním.
Osnova
  • Problémové okruhy 1. Psychologie ve výchově a vzdělávání Význam psychologických poznatků pro oblast výchovy a vzdělávání. Předmět pedagogické psychologie, školní psychologie. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, psychologické testy (s důrazem na výkonové a didaktické), dotazníky, analýza produktů činnosti. (zopakovat poznatky z PSY122 Metody výzkumu v psychologii s přihlédnutím ke specifičnosti prostředí rodiny a školy) workload: cca 230 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 19-243 výběrově) Doplňující literatura: Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. internetové zdroje 2. Psychologie výchovy Aktuální otázky psychologie výchovy, kladení požadavků a kontrola plnění, odměny a tresty, slovní působení, osobní příklad, učitel v interakci se žáky, sociální skupiny a komunikace, výchova v činnostech, sebedeterminace a sebevýchova. Výchova v rodině. Modely způsobu výchovy, výchovný styl, podmínky ovlivňující způsob (styl) výchovy, efekty způsobů výchovy, zjišťování způsobu výchovy. Výchova a vybrané aspekty osobnosti. (zopakovat poznatky z PSY107,PSY108 Sociální psychologie I a II témata sociální skupina, sociální učení atd.) workload: min. 117 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 245-362) 3. Psychologie učení Senzomotorické učení a dovednosti. Učení ve školním kontextu. Dětské interpretace světa. Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. Učení z textu. Učení z obrazového materiálu. Autoregulace učení. (zopakovat poznatky z PSY105 Obecná psychologie I téma učení) workload: min. 152 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 373-525) Doplňující literatura: Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. Mareš, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7 4. Zvládání školní zátěže Psychosociální stres, zvládání zátěže, vnímání a hodnocení zátěže žákem, faktory usnadňující a faktory komplikující zvládání zátěže, interakce učitel-žák, žáci-rodiče jako zdroj zátěže, diagnostika zvládání zátěže, typy žákovských zvládacích strategií, žákovské zvládání zátěže v širším kontextu, nácvik zvládacích strategií. (zopakovat poznatky z PSY148 Člověk v obtížných životních situacích) workload: min. 37 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 527-564) Doplňující literatura: Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001. 278 s. ISBN: 80-71785-51-2 Řehulka, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 92 s. 5. Vztah mezi učitelem a žákem Sociální interakce učitele a žáka. Golem efekt (Galathea, Pygmalion efekt). Humor ve školní třídě. (zopakovat relevantní poznatky z PSY102 Základy psychologie osobnosti a PSY107,PSY108 Sociální psychologie I a II) workload: min. 37 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372) Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. (s. 116-179) Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Doplňující literatura: Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
  • 6. Pedagogicko-psychologická diagnostika Obtíže a chyby při poznávání silných a slabých stránek žáka ve vztahu k edukaci. Shromažďování a zpracování údajů o žákovi. Pedagogickopsychologická diagnostika. Individuální a skupinová diagnostika. Autoevaluace. Evaluace. Srovnávací testy. workload: min. 30 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372) Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
  • 7. Sociální prostředí školy a třídy Sociální klima školní třídy: vymezení, terminologie, teoretické otázky, současné přístupy, využití poznatků, výzkumy v ČR, ovlivňování. Sociální klima školy: vymezení, terminologie, současné přístupy, metody měření, ovlivňování (zopakovat poznatky z PSY107,PSY108 Sociální psychologie I a II témata sociální skupina, sociální učení atd.) workload: min. 31 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 565-596) Doplňující literatura: Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. Lašek, J.: Klima tříd základních a středních škol a možnosti jeho měření. Aktuální otázky pedagogiky a psychologie (sborník), VŠP Hradec Králové 1997, s. 73 -84. 8. Pedagogická psychologie v souvislostech Vývoj pedagogické psychologie, vztahy pedagogické psychologie k jiným vědám, zejména pedagogice. Struktura pedagogické psychologie. Vztahy mezi pedagogickou psychologií, školní psychologií a psychologií pro učitele. Výzkum v pedagogické psychologii, aplikace poznatků pedagogické psychologie v praxi. workload: dle vlastní úvahy; min. 40 stran. Litratura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. internetové zdroje
Literatura
  • MAREŠ, Jiří a Peter GAVORA. Anglicko-český pedagogický slovník (Variant.) : Anglicko-český slovník pedagogický. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073672638. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 8071789445. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-309-9. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
Výukové metody
Předmět je koncipován jako kombinace přednášky, diskusí v hodině, řešení modelových situací a samostudia literatury.
Metody hodnocení
V průběhu semestru budou na semináře zařazeny tři krátké průběžné desetiminutové písemky (10 otázek). V každé bude možné získat 10b. Minimální počet bodů pro přihlášení ke zkoušce je 16 bodů. Zkouška - závěrečný písemný test z probraných témat a literatury (70% minimum).
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1423;obdobi=4543;kod=PSY110;furl=%2Fel%2F1423%2Fpodzim2010%2FPSY110%2F
Další informace viz. sylabus / More details available in sylabus

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.