PSY124 Psychologie handicapu

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník), Mgr. Veronika Pekárková (zástupce)
Garance
PhDr. Jan Vančura, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Jan Vančura, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:30 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
předmět má 30 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Nabízené pojetí předmětu Psychologie handicapu vychází z poznatků a z úhlu pohledu sociální psychologie. Sociálně psychologický pohled na život člověka s postižením umožňuje určitá zobecnění společná všem různorodým kategoriím, pro něž je možné pojem handicap použít. Základními zpracovávanými tématy jsou zapojení člověka s postižením do společnosti, adaptace rodiny na postižení dítěte, adaptace na handicap v životě jednotlivce a posttraumatický růst v důsledku čelení nepříznivým životním událostem. Součástí kurzu je také sebezkušnost absloventů v kontextu exkurzí do několika institucí poskytujících služby lidem s různým typem postižení. Studenti tak budou mít možnost reflektovat vlastní postoje a vyhnout se obvyklým chybám v percepci života osob s postižením, a získají přehled o odlišnostech profesionálního přístupu k v kontextu různých institucí. Účastníci kurzu získají základni znalosti a některé zkušenosti (např. zkušenost osobních limitů v kontaktu s člověkem se závažným zdravotním postižením) potřebné pro svoji další odbornou činnost.
Osnova
  • 1. Úvodní setkání
  • Možnosti kurzu, očekávání studentů. Exkurze a seminární práce. Nabízené pojetí předmětu. Pojem handicap: šíře kategorie handicap; stereotypy jednotlivých postižení a rozdílnost v rámci jednotlivých kategorií; možnosti zobecnění. Korektnost „jazyka a postoje“ (postižený vs. člověk s postižením). Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP.
  • 2. Společnost a člověk s postižením Vztah k lidem s postižením. Důvody přijetí a odmítnutí odlišnosti. Stigma a „role postiženého“. Vybrané postoje: ambivalence, strach, soucit a role oběti. Repková, K. (1999). Pojem zdravotné postihnutie v životnej skúsenosti ludí. Čs. psych. 43, 433-448.
  • 3. Exkurze do dřevodílny „V Růžovém sadu“ Vladimír Procházka: zkušenosti z pracovní terapie s lidmi s mentálním postižením. Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international.
  • 4. Narození dítěte s postižením Prožitek zármutku rodičů. Trauma a zdroje stresu pro rodiče. Čelení nepříznivé skutečnosti. Uzdravující sekvence / proces akceptace nepříznivé skutečnosti. (Pro zájemce exkurze na veletrh Hospimedica). Bub, B. (2004). The patient’s lament: hidden key to effective communication: how to recognise and transform. Medical humanities, 30, 63-69.
  • 5. Interakce rodiče a dítěte s postižením Koncept intuitivního rodičovství: důsledky postižení dítěte pro komunikaci rodiče a dítěte. Primární a sekundární handicap. Akceptace dítěte s postižením. Ditrichová, J., Komárek, V. (2000). Vzpomínka na profesora Hanuše Papouška. Čs. psych. 44, 546-549.
  • 6. Adaptace rodičů na postižení dítěte Potřeby rodičů a úspěšné adaptační strategie. Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi. Sdělování diagnózy dítěte rodičům. Kearney, P. M., Griffin, T. (2001). Between joy and sorrow: being a parent of a child with developmental disability. Journal of advanced nursing, 34, 582-592.
  • 7. Exkurze do ústavu sociální péče/ případně jinam podle zájmu studentů Hradilek. L. (2006). Právo žít jako ostatní. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=%20121643 Bártová, E. (2007). Postižení jdou z ústavů. Dostanou byty. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=363499
  • 8. Rizika ústavní péče Projevy agresivity v kontextu instituce. Agresivita a úzkost vs. důvěra. Význam pečujících pro utváření sebepojetí klientů. Sociální status a sebepojetí člověka s postižením. Wolfensberger, W. (2007). Similarities and Differences Between Peace-Making and Nonviolence and Their Relevance to Services to People Who Are Mentally Retarded. Intellectual and Developmental Disabilities, 4, 278–286.
  • 9. Exkurze do chráněného bydlení Principy integrace a historie chráněného bydlení v Brně, financování neziskových organizací, alternativy nabízených služeb aj.
  • 10. Posttraumatický růst Zkušenost pečujících: pozitivní důsledky čelení nepříznivé skutečnosti. Nepříznivá skutečnost jako výzva ke změně. Scorgie, K., Sobsey, D. (2000). Transformational outcomes associated with parenting children who have disabilities. Mental retardation, 38, 195-206.
  • 11. Prezentace seminárních prací Alternativní a augmentativní komunikace, Savant syndrom, aj.
  • 12. Exkurze do Betléma (Středisko ČCE) Domov pro osoby s těžkým fyzickým postižením a pro děti s mentálním postižením.
  • 13. Závěrečné setkání Prezentace seminárních prací, otázky, reflexe.
Literatura
  • Sacks, O. (1989). Seeing Voices. A Journey into the World of the Deaf. University of California Press.
  • Dougy Center for Grieving Children. (2004). 35 Ways to Help a Grieving Child. Portland, Oregon: The Dougy Center.
  • Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing.
  • Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international.
  • Sacks, O. (1997). Na čem si stojím. Praha: Makropulos.
  • Tedeschi, R., Calhoun, L. (1995). Trauma and Transformation: Growing in the Aftermath of Suffering. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
  • FRANKL, Viktor Emil. A přesto říci životu ano : psycholog prožívá koncentrační tábor. 2., opr. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006, 175 s. ISBN 8071928488. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • ŠIŠKA, Jan. Mimořádná dospělost : edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005, 100 s. ISBN 8024609924. info
  • DITTRICHOVÁ, Jaroslava, Mechthild PAPOUŠEK a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 188 s. ISBN 8024703998. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • CHÁB, Milan. Svět bez ústavů. Edited by Aurélie Chábová - Milena Johnová. Praha: QUIP - Společnost pro změnu, 2004, 83 s. ISBN 8023947729. info
  • MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus, 2003, 252 stran. ISBN 8086225471. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vydání 1. Praha: Grada, 2002, 198 stran. ISBN 8024701790. info
  • MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus, 2002, 188 s. ISBN 8086225259. info
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
  • MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. 2. vyd. Hradec Králové: Nucleus, 2001, 151 s. ISBN 8086225194. info
  • KUSHNER, Harold S. Když se zlé věci stávají dobrým lidem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. ISBN 80-7178-452-4. info
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • SACKS, Oliver. Antropoložka na Marsu : sedm paradoxních příběhů. Translated by Alena Čechová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 251 s. ISBN 8020406352. info
  • KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 165 s. ISBN 80-7178-147-9. info
  • KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 165 s. ISBN 80-7178-147-9. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 1995, 144 s. info
  • SACKS, Oliver. Migraine. Rev. and expanded [ed.]. London: Picador, 1995, xxiii, 338. ISBN 0330331868. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
  • BÚTORA, Martin. Překročit svůj stín : Kluby abstinujících a jiné svépomocné skupiny v pé. Praha: Avicenum, 1992, 234 s. : i. info
  • Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Edited by Zdeněk Matějček. 2. vyd. Praha: Vydavatelství H & H, 1992, 161 s. ISBN 80-85467-42-9. info
  • LANGER, Stanislav. Mentální retardace : etiologie, diagnostika, profesiografie, výchova. Hradec Králové: Krajská pedagogicko-psychologická poradna, 1990. info
  • BLAŽEK, Bohuslav a Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených : (sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem). Edited by Jiří Kučera. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988, 179 s. URL info
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986, 365 s. URL info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986, 335 s. info
  • OLMROVÁ, Jiřina a Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
  • ČÁLEK, Oldřich. Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova, 1984. info
Výukové metody
Přednášky, exkurze do institucí poskytujících sociální služby a reflexe exkurzí, prezentace seminárních prací, diskuse.
Metody hodnocení
Orientace v probírancýh tématech je ověřována v závěrečném kolokviu. Dalšími podmínkami úspěšného absolvování je zpracování a prezentace seminární práce a 75% účast na seminářích a exkurzích.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2008/PSY124/?fakulta=1423;obdobi=4543;lang=en
K dispozici jsou také poslední ročníky časopisů Intellectual and Developmental Disabilities a American Journal on Mental Retardation.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.