PSY215 Psychologie v celostní medicíně

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Vendula Canibalová (přednášející)
Garance
PhDr. Vendula Canibalová
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Vendula Canibalová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 26. 9. 9:45–16:45 U23, Pá 24. 10. 9:45–16:45 U23, Pá 12. 12. 9:45–16:45 U23
Předpoklady
Kurz je vhodný zejména pro studenty, kteří inklinují ke klinické praxi. Předpokládá se určitá úroveň znalostí z oblasti medicíny, tak i psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět základům celostního přístupu v medicíně v němž je člověk brán jako bio-psycho-sociální jednota, jako celek. Stejně tak celostnímu přístupu k nemocem.
popsat možnosti spolupráce psychologů a odborných lékařů.
Vysvětlit úrovně celostního přístupu ve zdravotnickém systému, na jaké úrovni je spolupráce pacient-psycholog-lékař a zda by bylo možné a potřebné na tom něco změnit.
Osnova
  • 1. Vymezení předmětu (historie oboru, vývoj a současnost)
  • 2. Psycholog ve zdravotnickém zařízení- (rozhovor, situace a prostředí, vztah pacient-lékař, vztahy pracovní, přenosový a protipřenosový, reálný)
  • 3. Pacient (pohled psychologa, lékaře a realita, péče o ambulatní a hospitalizované pacienty)
  • 4. Host - diskuse- pacient a jeho nemoc očima lékaře
  • 5. Týmová spolupráce- (psycholog vs. lékař, umění komunikace, stadia vývoje týmu, problémy spolupráce)
  • 6. Celostní (integrovaná) medicína (stručná historie, směry, vymezení pojmu a jejich užívání v současnosti)
  • 7.-9. Celostní medicína (typická psychosomatická onemocnění, klinický obraz, etiologie a diagnostika)
  • 10. Psychosomatická osobnost (pojem alexithymie, somatizace, typické osobnostní rysy, osobnost typu A,B,C,D)
  • 11. Psychoterapie v celostní medicíně (hypnóza, relaxační techniky, KBT, práce s tělem, rodinná terapie)
  • 12. Bolest (diagnostika, psychoterapie)
  • 13. Host - diskuse- spolupráce lékař- psycholog, ideál versus realita, zkušenosti
Literatura
  • PONĚŠICKÝ, Jan. Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie. Vyd. 2. V Praze: Triton, 2004, 215 s. ISBN 8072544594. info
  • Klinická psychologie v praxi. Edited by Bohumila Baštecká. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 420 s. ISBN 80-7178-735-3. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • PONĚŠICKÝ, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002, 120 s. ISBN 8072542168. info
  • BAŠTECKÁ, Bohumila a Petr GOLDMANN. Základy klinické psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 436 s. ISBN 80-7178-550-4. info
Výukové metody
Aktivní účast na hodinách. Skupinová diskuze; mj. také s hostem, který dlouhodobě vykonává medicínskou praxi a má zkušenost i ze zahraničí. Čtení doporučené literatury.
Metody hodnocení
Podmínky splnění: 1. Prostudování doporučené literatury. 2. Referát - překlad zahraničního výzkumu k tématu výuky(přednesen v hodině, odevzdán písemně) - termín odevzdání písemné verze bude upřesněn první výukovou hodinu. Rozsah nejméně 2 strany A4. 4. Test z probrané látky.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.