SPR122 Sociální práce s rodinami

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ladislav Otava, Ph.D. (přednášející)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 9:45–11:15 P22
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SPR122/Seminar01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPR122/Seminar02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPR122/Seminar03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPR122/Seminar04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPR122/Seminar05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPR122/Seminar06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPR122/Seminar07: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPR122/Seminar08: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPR122/Seminar09: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
( SPP103 Teorie a metody SPSP || SPR103 Teorie a metody SPSP ) && ! SPP122 Soc. práce s rodinami
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíl a anotace Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky sociální práce s dětmi a rodinami, poskytnout jim základní orientaci v termínech, konceptech a faktech, které lze v této specifické oblasti sociální práce využít, zvláštní pozornost je věnována znalosti kontextu sociální práce s danou cílovou skupinou a problematice posouzení životní situace rodiny. Osvojené kompetence: - znalost základních termínů, konceptů a fakt z problematiky sociální práce s dětmi a rodinami - dovednost strukturované prezentace znalostí
Osnova
  • - rodina, rodinná politika, česká rodina
  • - pomoc rodinám, dovednosti v sociální práci s rodinami
  • - poruchy rodin, rodina jako instituce a vztahová síť
  • - teorie vývoje dítěte, povaha příčina a důsledky špatného zacházení s dětmi, ochrana dětí, náhradní rodinná péče, ústavní výchova
Literatura
  • HOLLAND, Sally. Child and family assessment in social work practice. 1st pub. London: SAGE Publications, 2004, 176 s. ISBN 076194902X. info
  • COLTON, M. J., Robert SANDERS a Margaret WILLIAMS. An introduction to working with children : a guide for social workers. New York :.: Palgrave, 2001, x, 267. ISBN 0333693086. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 159 s. ISBN 80-85850-76-1. info
  • Rodina jako instituce a vztahová síť. Edited by Oldřich Matoušek. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 144 s. ISBN 80-85850-24-9. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse
Metody hodnocení
Požadavky pro zakončení kurzu: Průběžné - příprava na semináře dle zadání - účast (povinná) a aktivní přístup na seminářích - četba zadané literatury Zkouška: - řádný termín: písemně, otázky budou vycházet z předepsané literatury, opravný termín: ústně
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.