FSS:SPR405 Evaluační výzkum - Informace o předmětu
SPR405 Evaluační výzkum
Fakulta sociálních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 2/2/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Klápšťová (cvičící)
Mgr. Veronika Smutná (cvičící)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Mgr. Daniela Jaklová Střihavková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Lucie Mořkovská, MPP (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 11:30–13:00 PC25, St 11:30–13:00 Aula, St 11:30–13:00 Aula, Čt 13:30–15:00 U42
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 62 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/62, pouze zareg.: 0/62, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/62 - Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program FSS, N-SP)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu získají studenti znalosti a schopnosti provádět výzkumné aktivity v rámci analýzy a řízení sociálních programů a služeb sociální práce. Předmět nabízí schopnosti nezbytné pro přípravu, provedení a využití evaluace procesu i výsledku intervencí. Tyto schopnosti jsou předpokladem zvyšování kvality sociálních intervencí a tvořivého řešení nových problémů v praxi.
- Osnova
- Program kursu sestává ze čtyř relativně samostatných bloků přednášek a seminářů. Blok A se zabývá definicí podstaty evaluačního výzkumu, blok B se zabývá výkladem jednotlivých evaluačních strategií a modelů, které se od sebe liší mírou zapojování evaluace do řešení praktických problémů sociální práce a sociálních programů. Blok C seznamuje s evaluačními procedurami, které se liší podle oblasti (fáze) programu, na kterou se zaměřují. Blok D se zabývá vybranými aktuálními otázkami evaluačního výzkumu, které se často diskutují v evaluační praxi, Patří k nim otázky validity poznatků, spojování kvantitativních a kvalitativních výzkumných strategií, problém výběru předmětu a objektu výzkumu. Témata:
- - Sociálněvědní výzkum a evaluace
- - Hodnotící kritéria a standardy evaluačního výzkumu
- - Teorie sociálního programu.
- - Model politického cyklu a druhy evaluačních procedur
- - Diagnóza sociálního problému
- - Analýza tvorby sociálních programů.
- - Monitorování
- - Procesní evaluace
- - Hodnocení vlivu a efektivnosti sociálních programů
- - Kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie
- - Testování validity evaluačních poznatků
- - Posilování užitečnosti
- - Výběry v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii
- - Kvalitativní metody sběru dat (interview, focus group, konverzační analýza)
- Literatura
- P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
- M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. SAGE London 2002
- Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
- Výukové metody
- Teoretická příprava, domácí cvičení, individuální a skupinové projekty, diskuse na seminářích.
- Metody hodnocení
- 1 písemný test, esej, seminární teze během semestru, ústní zkouška, skupinové seminární projekty
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2014/SPR405