SPR405 Evaluační výzkum

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
2/2/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Klápšťová (cvičící)
Mgr. Veronika Smutná (cvičící)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Mgr. Daniela Jaklová Střihavková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Lucie Mořkovská, MPP (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 11:30–13:00 PC25, St 11:30–13:00 Aula, St 11:30–13:00 Aula, Čt 13:30–15:00 U42
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SPR405/SPR_01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Vander, J. Winkler
Předpoklady
Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 62 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/62, pouze zareg.: 0/62, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/62
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu získají studenti znalosti a schopnosti provádět výzkumné aktivity v rámci analýzy a řízení sociálních programů a služeb sociální práce. Předmět nabízí schopnosti nezbytné pro přípravu, provedení a využití evaluace procesu i výsledku intervencí. Tyto schopnosti jsou předpokladem zvyšování kvality sociálních intervencí a tvořivého řešení nových problémů v praxi.
Osnova
  • Program kursu sestává ze čtyř relativně samostatných bloků přednášek a seminářů. Blok A se zabývá definicí podstaty evaluačního výzkumu, blok B se zabývá výkladem jednotlivých evaluačních strategií a modelů, které se od sebe liší mírou zapojování evaluace do řešení praktických problémů sociální práce a sociálních programů. Blok C seznamuje s evaluačními procedurami, které se liší podle oblasti (fáze) programu, na kterou se zaměřují. Blok D se zabývá vybranými aktuálními otázkami evaluačního výzkumu, které se často diskutují v evaluační praxi, Patří k nim otázky validity poznatků, spojování kvantitativních a kvalitativních výzkumných strategií, problém výběru předmětu a objektu výzkumu. Témata:
  • - Sociálněvědní výzkum a evaluace
  • - Hodnotící kritéria a standardy evaluačního výzkumu
  • - Teorie sociálního programu.
  • - Model politického cyklu a druhy evaluačních procedur
  • - Diagnóza sociálního problému
  • - Analýza tvorby sociálních programů.
  • - Monitorování
  • - Procesní evaluace
  • - Hodnocení vlivu a efektivnosti sociálních programů
  • - Kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie
  • - Testování validity evaluačních poznatků
  • - Posilování užitečnosti
  • - Výběry v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii
  • - Kvalitativní metody sběru dat (interview, focus group, konverzační analýza)
Literatura
  • P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
  • M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. SAGE London 2002
  • Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
Výukové metody
Teoretická příprava, domácí cvičení, individuální a skupinové projekty, diskuse na seminářích.
Metody hodnocení
1 písemný test, esej, seminární teze během semestru, ústní zkouška, skupinové seminární projekty
Navazující předměty
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.