ENS275 Interpretace přírodního a kulturního dědictví

Fakulta sociálních studií
podzim 2015
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché pondělí 15:15–18:30 P22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: Kurz se otevírá při 5 a více přihlášených studentech.
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí oboru environmentální interpretace v zahraničí a jeho počátky a současnou situací v České republice. Získají přehled o metodách používaných v interpretaci a jejich zakotvení v teoretických rámcích psychologie, komunikace a pedagogiky.
Studenti se naučí provádět evaluaci interpretace a na základě znalosti teoretických konceptů vybrat příklady dobré praxe. Studenti budou schopni za použití vybrané metodiky zpracovat vlastní projekt environmentální interpretace místního dědictví.
Osnova
  • 1. Předmět oboru interpretace, historie environmentální interpretace, současné školy a otázky oboru. Využití interpretace v environmentálním vzdělávání, zejména dospělých, a jako managementového nástroje ochrany přírody.
  • 2. Komunikační, psychologické a pedagogické teorie, na kterých staví soudobá interpretace, studia účastníků programů interpretace.
  • 3. Plánování interpretace – krokové a procesní modely, interpretační strategie a interpretační plány,.
  • 4. Prostředky interpretace – klasická a nová média, klasifikace médií dle interakce s účastníkem programu environmentální interpretace, matice klíčových sdělení.
  • 5. Evaluace interpretace – metody předprodukční (front-end), formativní, produkční (remedial) a sumativní evaluace.
  • 6. Implementace projektů environmentální interpretace – participativní a institucionální tvorba interpretace, případové studie implementace úspěšných a neúspěšných projektů.
  • 7. Představení studentských projektů interpretace a jejich hodnocení. 8. Dvoudenní odborná exkurze.
Literatura
    povinná literatura
  • Brochu, L. (2003) Interpretative Planning: The 5-M Model for Successful Planning Projects. Fort Collins: National Association for Interpretation
  • Carter, J. ed (2001) A Sense of Place – An Interpretive Planning Handbook. [online] Tourism and the Environment Initiative, Inverness. Available from < http://www.scotinterpnet.org.uk> v ČR vyšlo doplněné jako Ptáček, L. et al (2004): Interpretace místní
  • HAM, Sam H. Interpretation : making a difference on purpose. Golden: Fulcrum, 2013, xxix, 290. ISBN 9781555917425. info
  • PTÁČEK, Ladislav. Jak předkládat svět. Illustrated by Lenka Žampachová. 1. vyd. Brno: Nadace Partnerství, 2012, 123 s. ISBN 9788090491854. info
  • TILDEN, Freeman. Interpreting our heritage. Edited by Russell E. Dickenson - R. Bruce Craig. 4th ed., expanded and update. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2007, x, 212. ISBN 9780807831809. info
    doporučená literatura
  • Beck, L., Cable, T. (2002) Interpretation for the 21st Century. Champaign IL: Sagamore Publishing
  • BLACK, Graham. The engaging museum : developing museums for visitor involvement. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2005, xii, 308. ISBN 041534557X. info
  • HAM, Sam H. Environmental interpretation :a practical guide for people with big ideas and small budgets. Golden: North American Press, 1992, xxvi, 456. ISBN 1-55591-902-2. info
  • Lewis, W. (1980) Interpreting for Park Visitors. Philadelphia: Eastern Acorn Press
  • Ptáček, L. (2010) Manuál místního průvodce. Slavonice: Slavonická renesanční o.p.s. Veronica XXV. Ročník (2011), č. 4
  • Veverka, J. (1998) Interpretive Master Planning. Tustin: Acorn Naturalists
  • Weaver, S. (2007) Creating Great Visitor Experiences. A guide for museums, parks, zoos, gardens and libraries. Walnut Creek CA: Left Coast Press
Výukové metody
Kurz je možné vyučovat v českém nebo anglickém jazyce.
Kurz probíhá formou blokové výuky v rozsahu 4 vyučovacích hodin 1x za 14 dní a je doplněn jednodenní exkurzí. Přednášky vyžadují aktivní participaci studentů, v jejich průběhu pracují s původními materiály a částečně samostatně realizují drobné úkoly, které vyžadují udržování pozornosti během celého výukového bloku.
Metody hodnocení
Studenti získávají body za samostatnou práci a za práci ve dvoučlenném týmu. Body, které získá tým, si připočítají i všichni jeho členové. Hodnocení studentů se odvíjí od počtu získaných bodů.
Samostatně získávané body:
- účast na každé přednášce: 1 bod, na závěrečné exkurzi 6 bodů
- evaluace vybraného programu environmentální interpretace 0-8 bodů
Týmově získávané body
- tvorba vlastního projektu interpretace 0-10 bodů
- prezentace vlastního projektu 0-2 body
Volitelná individuální část kurzu
- recenze cizojazyčné monografie 1-5 bodů
Hodnocení: A 25 bodů a více, B 21-24 bodů, C 17-20 bodů, D 13-16 bodů, E 9-12 bodů, F méně než 9 bodů
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.