FSS:PSY414 Praxe a stáže (manž., rodina) - Informace o předmětu
PSY414 Praxe a stáže (manželství, rodina)
Fakulta sociálních studiípodzim 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 4 kr. (od 2 krok 2 kred). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Milan Pilát (přednášející)
doc. PhDr. Ivo Plaňava (přednášející)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (pomocník)
Mgr. Martina Šmahelová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Milan Pilát
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ivo Plaňava
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PSY414/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Pilát, D. Seryjová Juhová
PSY414/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Pilát, D. Seryjová Juhová - Předpoklady
- ( psy408 Poradenská psychologie II || NOW( psy408 Poradenská psychologie II )) && PSY527 Etické výzvy psychologických praxí
Kurz je vypisován pro studenty magisterského stupně oboru psychologie FSS MU, předpokladem je předchozí absolvování kursu PSY 408 Poradenská psychologie - partnerské vztahy, manželství, rodina. Standardní rozsah kurzu jsou čtyři dny. Katedra psychologie garantuje praxi v manželské a rodinné poradně Bethesda v Brně, po předchozí konzultaci s garantem je však možné praxi absolvovat individuálně i na jiném odpovídajícím pracovišti. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je získat informace a osobní zkušenost s fungováním instituce, která nabízí psychologické poradenství a psychoterapii v oblasti manželství a rodiny. Hlavním cílem je praktický nácvik a rozvoj vlastních dovedností v cvičném terapeutickém rozhovoru, s využitím videonahrávky a její následné analýzy. Studenti si prakticky vyzkouší možnosti základních technik vedení terapeutického rozhovoru, cvičné rozhovory pak budou průběžně doplňovány video ukázkami reálných terapeutických sezení. Na konci kurzu by měl student porozumět principu a způsobu vedení pomáhájícího rozhovoru tak, aby jako absolvent oboru byl schopen se rychleji a kvalifikovaněji zapojit do praxe obdobného zařízení či dalšího postgraduálního vzdělávání v psychoterapii.
- Osnova
- Charakteristika a provoz zařízení (odborné zastoupení, klientela, spolupráce s dalšími institucemi a odborníky) - Organizační a pracovně-teoretické zázemí poradenského zařízení (právní postavení v sociálních službách, odlišnosti způsobů práce různých škol, současné trendy, vzdělávání poradců a terapeutů) - Pomáhající proces (přání klientů, možnosti odborníka, cíl práce, ukončení spolupráce, hodnocení úspěšnosti pomoci, používané diagnostické metody, poradenské techniky a strategie, práce s kazuistikami) - Praxe a technika terapeutického rozhovoru (zásady a úskalí pomáhajícího rozhovoru, odlišnosti rozhovoru s jednotlivcem, párem a rodinou, způsob záznamu rozhovoru, účast při reálném sezení, pořízení vlastní videonahrávky).
- Literatura
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Manželská terapie. 4., rozš. vyd., V nakl. Por. Praha: Portál, 2005, 255 s. ISBN 8073670488. info
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy-dovednosti-poruchy. Praha: Grada, 2005, 146 s. Psyché. ISBN 80-247-0858-2. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychoterapie, psychoterapeutické poradenství a poradenství. Konfrontace - časopis pro psychoterapii. Hradec Králové: Konfrontace, 2000, roč. 11, č. 2, s. 83-86. ISSN 0862-8971. info
- TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 227 s. ISBN 80-7178-889-9. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- Výukové metody
- Praktický nácvik a rozvoj vlastních dovedností v cvičném terapeutickém rozhovoru, s využitím videonahrávky a její následné analýzy.
- Metody hodnocení
- písemná zpráva z praxe v rodinně poradenském centru, písemné potvrzení o absolvování praxe
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2015/PSY414