FSS:PSY743 Psychologie adolescentů - Informace o předmětu
PSY743 Psychologie adolescentů
Fakulta sociálních studiípodzim 2015
- Rozsah
- 0/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Ondřej Bouša (cvičící)
Mgr. Lucia Kvasková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-KSK)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-MSK)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PLK)
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Psychologie (program FSS, B-PSK)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SOK)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Psychologie (program FSS, B-SPK)
- Cíle předmětu
- Je určen zájemcům o hlubší pochopení psychiky adolescentů – kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která souvisejí s obdobím adolescence a diskuse nad konkrétními problémy adolescentů (s využitím struktury Bálintovských skupin). V tomto smyslu je založen na maximální aktivitě zúčastněných.
- Osnova
- 1)Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní pohled. Empirické výzkumy, vliv společenských změn.
- 2)Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje. Problematika sebepojetí a sebehodnocení (včetně některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.
- 3)Vztahová síť adolescentů (vztahy s rodiči a v rodině jako inkubátor vztahů v dalším životě, citová vazba v dalším životě, role rodičovské výchovy v adolescenci, vztahy s vrstevníky v kontextu prožívání jedince (attachment, sociální opora) a v kontextu skupiny (sociální vliv, sociální akceptace, sociální odmítání, role ve skupině, vývoj a proměny vrstevnických vztahů v průběhu dospívání.
- 4)Vztahy s rodiči
- 5)Rizikové chování v adolescenci (funkce rizikového chování ve vývoji v adolescenci, typické formy rizikového chování, možnosti jeho zjišťování, etiologie rizikového chování v adolescenci a empirická zjištění, možnosti prevence a včasné intervence, rizikové a protektivní faktory, které se podílí na rozvoji rizikového chování).
- (6)Mezi adolescencí a dospělostí (emerging adulthood)
- Literatura
- MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 s. ISBN 80-7178-747-7. info
- Weiss, P., Kučera, Z., Svěráková, M. (1995). Sexuální chování českých adolescentů a jeho rizikovost z hlediska infekce HIV/AIDS: Výsledky národního výzkumu. Československá psychologie, 39, 5, str. 425-432.
- Krch, F. (1994). Aktuální problematika poruch příjmu potravy v České republice. Medicarevue, 4, 1994, str. 33-35.
- Vendel, Š. (1995). Problémy adolescentov: Súčasný stav bádania. Československá psychologie, 39, 6, str. 523-533.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- MACEK, Petr. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 207 s. ISBN 80-7178-348-X. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-121-5. info
- DONOVAN, John Edward a Frances Marie COSTA. Beyond adolescence : problem behavior and young adult development. Edited by Richard Jessor. Cambridge [England] ; New York: Cambridge University Press, 1991, xv, 312. ISBN 0521467586. info
- Metody hodnocení
- Kurs je založen na znalosti četby a na přímém kontaktním vyučování. Proto je povinná účast. Teoretická výuka (přednáška, diskuse) bude kombinovaná se zážitkovými metodami, ve kterých se budou studenti vžívat do životních situací a pocitů dnešních adolescentů. Požadavky na ukončení: zpracování seminární práce (eseje) podle pokynů (viz syllabus). Tématicky se bude týkat psychologie současných adolescentů, resp. výzkumných studií z této oblasti (jejich osobbosti, vztahů, chování, představ a perspektiv, problémů, patologie).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2015/PSY743