FSS:HEN627 Ekopsychologie - Informace o předmětu
HEN627 Ekopsychologie: Vztah k přírodě a životnímu prostředí
Fakulta sociálních studiípodzim 2016
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Veronika Išová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každou sudou středu 13:30–16:45 M117
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, N-HE)
- Humanitní environmentalistika (program FSS, N-HE3)
- Cíle předmětu
- Cíle z hlediska kompetencí absolventek a absolventů kurzu: A. Uvědomují si význam psychologických aspektů interakce člověka s přírodou a životnímu prostředím. B. Orientují se v základních ekopsychologických termínech, teoriích a konceptech. C. Jsou vnímavější k prožívání lidí ve vztahu k přírodě a životnímu prostředí. D. Dokážou lépe analyzovat bariéry a benefity, které ovlivňují chování lidí k přírodě a životnímu prostředí, umí lépe predikovat jejich chování. E. Umí aplikovat získané poznatky, např. v oblasti principů účinné environmentální výchovy, osvětových kampaní či komunikace zelených témat s veřejností. F. Více rozumí svému vlastnímu vztahu k přírodě a životnímu prostředí.
- Osnova
- • 1.+2. Jak lidé prožívají kontakt s přírodou? I. Typy kontaktu s přírodou. Adaptace na přírodní podmínky. Přínos kontaktu s přírodou vs. nature deficit disorder. • 3.+4. Jak lidé prožívají kontakt s přírodou? II. Environmentální senzitivita. Efekt divočiny. • 5.+6. Jak lidé vnímají problémy životního prostředí? - Posuzování rizik (risk assessment). Ohrožující emoce. Obranné mechanismy ega. Strategie zvládání (coping strategies). • 7.+8. Proč lidé (ne)chrání životní prostředí? I. - Motivace pro ochranu životního prostředí. Bariéry a benefity proenvironmentálního chování. Disproporce mezi postoji, hodnotami a chováním. Tragédie obecní pastviny jako jedna ze sociálních pastí. • 9.+10. Proč lidé (ne)chrání životní prostředí? II. - Aplikovaná behaviorální analýza vs. modely proenvironmentálního chování (KAB, TPB, TRA, NAT, REB, VBN). • 11.+12. Jak popisovat osobní vztahy lidí k přírodě a životnímu prostředí? - Charakteristika vztahu jedince k přírodě a životnímu prostředí. Environmentální identita. Sociální role „ekologa“. • 13.+14. Závěrečné oborové reálie - Ekopsychologie v České republice a v zahraničí. Conservation psychology. Environmental psychology. Významné informační zdroje. Tipy k dalšímu studiu a aktivitám.
- Literatura
- The Oxford handbook of environmental and conservation psychology. Edited by Susan D. Clayton. New York: Oxford University Press, 2012, xix, 700. ISBN 9780199733026. info
- KOGER, Susan M. a Deborah Du Nann WINTER. The psychology of environmental problems : psychology for sustainability. 3rd ed. New York: Psychology Press, 2010, xxii, 482. ISBN 9781848728097. info
- CLAYTON, Susan D. a Gene MYERS. Conservation psychology : understanding and promoting human care for nature. Hoboken: John Wiley & Sons, 2009, 253 s. ISBN 9781405176781. info
- WINTER, Deborah Du Nann a Susan M. KOGER. Psychologie environmentálních problémů. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 295 s. ISBN 9788073675936. info
- Identity and the natural environment : the psychological significance of nature. Edited by Susan Opotow - Susan D. Clayton. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2003, vi, 353. ISBN 0262532069. info
- GARDNER, Gerald T. a Paul C. STERN. Environmental problems and human behavior. 2nd ed. Boston: Pearson Custom Publishing, 2002, xv, 371. ISBN 0536686335. info
- Handbook of environmental psychology. Edited by Robert B. Bechtel - Arza Churchman. New York: J. Wiley & Sons, 2002, xiii, 722. ISBN 0471405949. info
- BELL, Paul A. Environmental psychology. 5th ed. Fort Worth, TX: Harcourt College Publishers, 2001, xvii, 634. ISBN 0155080644. info
- Výukové metody
- Výklad a prezentace, řešení problémových úloh ve skupinách i jednotlivě, sdílení zkušeností, diskuse, práce s modelovým výzkumem konkrétního ekopsychologického tématu, sebezkušenostní / prožitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů a domácí příprava.
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní účast (max. 1 absence ze 6 seminářů; v případě delší nemoci dle ústní dohody), 2. Četba v rámci průběžných příprav na semináře, 3. Malý test/testy v průběhu semestru (podle situace), 4. Krátká esej, 5. Závěrečná písemná zkouška
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- ENSn4627 Ekopsychologie: Vztah k přírodě a životnímu prostředí
!HEN627&&!NOW(HEN627)&&typ_studia(N)
- ENSn4627 Ekopsychologie: Vztah k přírodě a životnímu prostředí
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2016/HEN627