MVZ404 Teorie konfliktu, války a míru v mezinárodních vztazích

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
2/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Zdeněk Kříž, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zinaida Bechná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Fridrichová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Chovančík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iva Krákorová, M.A. (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 13:30–15:00 U42, Út 15:15–16:45 U42
Předpoklady
Schopnost číst v anglickém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá teorií konfliktu a teorií války a míru. Studenti se naučí interpretovat obecnou teorii konfliktu a problematiku ozbrojených konfliktů v mezinárodních vztazích včetně jejich prevence, přičemž důraz bude položen na problematiku války a míru v teorii mezinárodních vztahů. Na konci kurzu budou studenti schopni využívat teoretické koncepty revoluce ve vojenských záležitostech; analyzovat válku ve všech jejích aspektech; nastínit hlavní teorie zabývající se ozbrojenými konflikty, válkou a mírem; generovat typologii válečných konfliktů; reflektovat válku a mír v mezinárodním právu; charakterizovat způsoby regulace válečných konfliktů a zhodnotit problémy spojené s prováděním humanitárních intervencí.
Mezi celkové cíle kurzu patří porozumění teorii používané při výzkumu míru a války, zlepšení schopnosti studentů tuto teorii aplikovat ve výzkumu a vymezení hlavních rozdílů mezi jednotlivými teoretickými školami.
Osnova
  • 1. Uvedení do problematiky, teorie a jejich význam. 2. Základní pojmy v oblasti výzkumu konfliktů 3. Čtyři hlavní vize současného světa ve vztahu k válce a míru 4. Teoretická reflexe příčin válek – biologické a psychologické teorie 5. Teoretická reflexe příčin válek – marxistické teorie o příčinách válek. 6. Liberální teorie o příčinách válek. 7. Teoretická reflexe příčin válek – model racionálního aktéra, OPM model, teorie akce a reakce, byrokratický model politiky. 7. Teoretická reflexe příčin válek – systémové přístupy (realismus a neorealismus), cyklické teorie a historicko-strukturální teorie války. 8. Systémové přístupy - realismus a neorealismus. 9. Teoretická reflexe příčin válek – konstitutivní přístupy s důrazem na koncept spravedlivé války 10. Responsibility to protect – prezentace PP Krákorová 11. Prevence vypuknutí konfliktů, management konfliktů a postkonfliktní rekonstrukce. 12. Řešení konfliktů v praxi 13. Opravy průběžných prověrek.
Literatura
  • Conflict after the Cold War : arguments on causes of war and peace. Edited by Richard K. Betts. 3rd ed. New York: Pearson Longman, 2008, xi, 654. ISBN 0205583520. URL info
  • WALLENSTEEN, Peter. Understanding conflict resolution : war, peace and the global system. 2nd ed. London: SAGE Publications, 2007, iv, 311. ISBN 9781412928595. info
  • BARTOS, Otomar J. a Paul Ernest WEHR. Using conflict theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, xi, 219. ISBN 0521794463. info
  • TOFFLER, Alvin a Heidi TOFFLER. Válka a antiválka : jak porozumět dnešnímu globálnímu chaosu. Translated by Bohuslav Blažek - Jan Miřejovský. 1. vyd. Praha: Dokořán a Argo, 2002, 303 s. ISBN 8072034456. info
  • CASHMAN, Greg. What causes war? : an introduction to theories of international conflict. Lanham: Lexington Books, 1993, x, 360. ISBN 0739101129. info
Výukové metody
Přednášky slouží důsledně pouze jako uvedení do problematiky. Předpokládá se, že hlavní část látky zvládnou studenti prostřednictvím samostudia povinné odborné literatury. Position paper slouží ke zlepšení schopnosti studentů shrnout určitou problematiku v oblasti teorie konfliktu, války a míru a kriticky ji zhodnotit. Analytické studie zlepšují schopnosti studentů analyzovat danou problematiku a pracovat s primárními i sekundárními zdroji. Referáty mají mimo jiné za cíl zlepšit prezentační schopnosti studentů.
Metody hodnocení
V průběhu kursu studenti zpracovávají, obhajují a odevzdávají jeden „position paper“ k zadané literatuře, jeden až dva referáty (bude upřesněno dle počtu studentů), napíší jednu analytickou studii na předem zadané téma a absolvují 11 průběžných písemných prověrek (na 50 %) z povinné literatury. Každý dílčí úkol bude ohodnocen. Výsledná známka bude váženým aritmetickým průměrem. Známka z ústní zkoušky v rozsahu povinné literatury bude započítána dvakrát.
Informace učitele
Podrobný sylabus, seznamy referátů, zadání analytických studií a podrobný rozpis poviné literatury budou k dispozici na počátku výuky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.