POL103 Dějiny politických idejí

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Dufek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jiří Baroš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sylvie Bláhová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Patrik Taufar, MA, E.MA, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Werner (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 9:45–11:15 P52
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
POL103/01: Čt 8:00–9:30 U41
POL103/02: Čt 13:30–15:00 U42
POL103/03: Čt 17:00–18:30 U33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 21 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s nejdůležitějšími politickými filosofy a směry západního politického myšlení od starověku do začátku 20. století. Na pozadí této chronologické „osy“ zároveň kurz nabídne přehledný nástin vývoje základních pojmů (jako moc, legitimita, spravedlnost, svoboda či demokracie) a nejvýznamnějších témat a problémů, které zakládají tradici filosofické reflexe politiky v západních zemích. Po absolvování kurzu tak budou studenti disponovat přehledem o nejvýznamnějších představitelích historie politického myšlení a budou schopni vysvětlit zdroje a zázemí současných úvah o politice a jejích přetrvávajících problémech. Nedílnou součástí kurzu je četba primární i sekundární literatury (a rozbor literatury v rámci seminářů), jejímž účelem je osvojení si schopnosti kriticky posoudit stěžejní problémy a koncepty dějin západního politického myšlení.
Osnova
  • 1. Úvod, poslání a organizace kursu. Podstata a význam politické filosofie
  • 2. Předplatónská politická filosofie, Sókratés, Platón
  • 3. Aristoteles, politická filosofie po Aristotelovi a myšlení římské republiky
  • 4. Křesťanské politické myšlení, patristika (Augustinus) a scholastika (Akvinský)
  • 5. Na úsvitu novověku: Niccolo Machiavelli
  • 6. Klasické teorie společenské smlouvy: Hobbes a Locke
  • 7. Francouzské osvícenství: Montesquieu a Rousseau
  • 8. Skotské osvícenství: David Hume, Adam Smith
  • 9. Týden určený k samostudiu
  • 10. Osvícenství a deontologická morálka (Kant); svoboda, občanská společnost a stát (Hegel)
  • 11. Reakce na revoluce konce 18. století: konzervatizmus E. Burka a aristokratický liberalismus A. de Tocquevilla
  • 12. Utilitarismus a štěpení liberalismu: J. Bentham, J.S. Mill
  • 13. Analýza politiky v moderní době: K. Marx, M. Weber
Literatura
  • ARISTOTELÉS. Politika. Translated by Antonín Kříž. 2. vyd. Praha: Rezek, 1998, 499 s. ISBN 80-86027-10-4. info
  • BURKE, Edmund. Úvahy o revoluci ve Francii. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 1997, 278 s. ISBN 80-85959-23-2. info
  • MACHIAVELLI, Niccolò. Vladař. Translated by Josef Hajný. V tomto překladu vyd. 3. Praha: Ivo Železný, 1997, 101 s. ISBN 8023735446. info
  • SKINNER, Quentin. Machiavelli. Vyd. 1. Praha: Argo, 1995, 105 s. ISBN 8085794616. info
  • MILL, John Stuart. O slobode. Bratislava: Iris, 1995, 116 s. ISBN 80-88778-07-7. info
  • PLATÓN. Ústava. Translated by Radislav Hošek. Vydání první. Praha: Svoboda-Libertas, 1993, 523 stran. ISBN 8020503471. info
  • LOCKE, John. Druhé pojednání o vládě. Edited by Oskar Krejčí, Translated by Josef Král. Vyd. 2. Praha: Svoboda, 1992, 184 s. ISBN 802050222X. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. Rozpravy. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1978, 282 s. info
Výukové metody
Základní výukovou metodou je přednáška ke každému z témat, která zasazuje povinnou literaturu do kontextu dějinně-myšlenkového vývoje a podrobně se věnuje vybraným problémům a tématům. Na přednášku se studenti připravují čtením zadaných textů a požadována je též jejich aktivní participace v podobě odpovědí na otázky vyučujícího.
Přednášky jsou doplněné semináři (4krát za semestr), v nichž probíhá podrobnější rozbor zadaných textů a studenti prezentují výsledky své samostatné aktivity
Metody hodnocení
Kurz je hodnocen průběžně; požadavky k jeho ukončení jsou následující:
(1) Absolvování čtyř seminářů v průběhu semestru (13. 10., 3. 11., 1. 12., 15. 12.) zahrnujících skupinovou prezentaci (1krát), aktivitu při seminářích a minitest. Za semináře je možno získat 0–15 bodů (skupinová prezentace: 0–4b.; aktivita 0–6b.; minitest 0–5b.)37,5 % výsledné známky). Podrobné informace viz níže.
(2) Písemný zkouškový test po skončení výuky (ve zkouškovém období, čili leden až únor), cca. 60 minut, hodnocený 0–25 body (62,5 % celkové známky). Test bude sestávat z pěti otevřených otázek (0–5 bodů) týkajících se všech probíraných témat. Termíny zkouškových testů budou zveřejněny na počátku prosince.
Výsledná známka (A-F) je součtem získaných bodů z hodnocených aktivit. K závěrečnému testu musí studenti znát přednášky a mít nastudovánu povinnou literaturu. Testové otázky tedy budou vycházet jak z povinné literatury, tak z přednášek.
Informace učitele
Pro podrobnější informace k předmětu viz sylabus v sekci Studijní materiály/Organizační pokyny k výuce.
For additional information please consult the course syllabus, which is available in the Study Materials section within the Information System

Podvodné plnění studijních povinností: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.