PSY537 Pedagogická a školní psychologie II

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 22. 9. 8:00–9:30 U23, Čt 6. 10. 8:00–9:30 U23, Čt 20. 10. 8:00–9:30 U23, Čt 3. 11. 8:00–9:30 U23
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY537/SA: Čt 22. 9. 9:45–11:15 U23, Čt 6. 10. 9:45–11:15 U23, Čt 20. 10. 9:45–11:15 U23, Čt 3. 11. 9:45–11:15 U23
PSY537/SB: Čt 22. 9. 11:30–13:00 U53, Čt 6. 10. 11:30–13:00 U53, Čt 20. 10. 11:30–13:00 U53, Čt 3. 11. 11:30–13:00 U53
Předpoklady
PSY411 Pedagogická a školní psych I
Předmět pedagogická a školní psychologie II předpokládá znalost zejména vývojové psychologie a pedagogické, školní a poradenské psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 13 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/13, pouze zareg.: 0/13, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/13
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie. Studenti s touto profilací jsou upřednostněni.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je vést studenty k aplikaci dosavadních poznatků ve výchovně vzdělávacím procesu a to jak ve školách tak i v poradenské práci. Půjde zejména o témata spojená s vymezením práce školního a poradenského psychologa, prevenci i nápravu poruch chování, učení, pomoc při profesionální orientaci žáků, pomoc při problémech adaptačních a pod.
Osnova
  • 1. Kontext poskytování poradenských služeb ve škole včetně rámující legislativy 2. Školní poradenské pracoviště 3. Pozice psychologa ve školním prostředí, dojednávání zakázky 4. Prevence a intervence v práci školního psychologa 5. Problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 6. Podpora psychologa při implementaci podpůrných opatření 7. Diagnostika v práci školního psychologa, Klima školy, klima třídy, práce se školní třídou 9. Kariérové poradenství, vedení poradenského rozhovoru, Individuální konzultační činnost školního psychologa (psychologické poradenství pro žáky, rodiče, učitele)
Literatura
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
Výukové metody
Hlavní výukovými metodami bude teoretická přednáška, doplňována průběžně zadávanými úkoly k samostatné práci studentů.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Kurz je primárně určen studentům ze specializace školní a pedagogická psychologie
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018.