FSS:MEB427 Bezpečnost: teorie a koncepty - Informace o předmětu
MEB427 Bezpečnost: teorie a koncepty
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Nikita Minin, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Ocelík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Lehotský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Nikita Minin, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Břetislav Dančák, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 15:15–16:45 M117
- Předpoklady
- ! MEB401 Teorie bezpečnosti a metodol. && !NOW( MEB401 Teorie bezpečnosti a metodol. )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Mezinárodní vztahy a energetická bezpečnost (program FSS, N-MS)
- Cíle předmětu
- V kurzu se studenti seznámí s hlavními teoretickými přístupy k bezpečnosti v disciplíně mezinárodních vztahů (MV). Cílem kurzu je stručně představit historický vývoj pojmu bezpečnosti v MV, odlišné způsoby (např. z hlediska pozice aktéra či typu referenčního objektu) konceptualizace tohoto pojmu a demonstrovat propojení tohoto/těchto konceptu/ů s teoriemi MV. To vše s důrazem na energetická témata. Úvod kurzu se zaměřuje dvěma dominantním, tradičním, přístupům k MV, realismu a liberalismu. A dále na nich založených pojetích energetické bezpečnosti, tj. strategickému a tržnímu přístupu. Následující přednášky jsou zaměřeny na revizionistické přístupy k bezpečnosti. Postupně je představen sociální konstruktivismus – coby sociální teorie i systémová teorie mezinárodních vztahů, kodaňská škola a teorie sekuritizace, vybrané koncepty pařížské školy založené na sociologii Pierra Bourdieua, současné interpretace Marxismu, velšská škola kritických bezpečnostních studií, a nakonec nový materialismus, který rozvíjí myšlení Bruno Latoura. Studenti tak získají komplexní vhled do problematiky (energetické) bezpečnosti v teoriích mezinárodních vztahů, který jim umožní s jednotlivými koncepty a teoriemi nakládat informovaným a tvůrčím způsobem. Velmi důležité je přitom zapojení studentů v rámci semináře, v němž si formou diskuse studenti jednotlivé argumenty, koncepty, teorie atd. aktivně osvojují.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni: 1. porozumět obecným charakteristikám jednotlivých přístupů k bezpečnosti v kontextu teorií MV; 2. posoudit využitelnost jednotlivých přístupů ve vztahu k aktuálním problémům proměňujícího se mezinárodního prostředí; 3. použít jednotlivé přístupy ke kritické reflexi a analýze témat v oblasti mezinárodní bezpečnosti a energetické bezpečnosti.
- Osnova
- Organizace kurzu / Koncepty a teorie: proč jsou důležité?
- Realismus: strategický přístup a rovnováha moci
- Liberalismus: tržní přístup a interdependence
- Revizionistické přístupy k bezpečnosti v mezinárodních vztazích
- Sociální konstruktivismus
- Kodaňská škola: bezpečnostní komplex a teorie sekuritizace
- Kodaňská škola: revize
- Pařížská škola: pole, habitus a praktiky
- Současné interpretace Marxismu
- Velšská škola: strukturální omezení a emancipace
- Nový materialismus: asambláž, síť aktérů a překlad
- Literatura
- BUZAN, Barry, Ole WAEVER a Jaap de WILDE. Bezpečnost : nový rámec pro analýzu. Translated by Ivo Lukáš. 1. vyd. Brno: Centrum strategických studií, 2005, 267 s. ISBN 8090333362. info
- NYE, Joseph S. a Robert O. KEOHANE. Power and interdependence. 3rd ed. New York: Longman, 2001, xviii, 334. ISBN 0-321-04857-1. info
- KATZENSTEIN, Peter, J. The Culture of National Security: Norms and Identity in World Politics. New York, 1996. Columbia University Press. info
- Výukové metody
- přednášky, 10 seminářů zahrnujících vypracování psané přípravy (position paper) na každý seminář, každý student je povinen vypracovat a prezentovat referát vztahující se k probíranému tématu, seminární přípravy a referáty zlepšují schopnosti studentů shrnout určitou problematiku a kriticky ji zhodnotit, průběžný test, závěrečná zkouška, četba rozšiřující a prohlubující znalosti studentů získané prostřednictvím přednášek
- Metody hodnocení
- Hodnocení je zadáváno na základě součtu bodů získaných z následujících šesti částí hodnocení: (1) docházka, (2) aktivita na semináři, (3) seminární příprava (position paper), (4) referát, (5) závěrečná zkouška.
- Informace učitele
- Vyučovacím jazykem je čeština. The teaching language is Czech. UPOZORNĚNÍ: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/MEB427