PST433 Rodinná terapie

Fakulta sociálních studií
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
MUDr. David Skorunka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 20. 10. 13:30–18:30 U23, So 21. 10. 8:00–13:00 U35, Pá 3. 11. 13:30–18:30 U23, So 4. 11. 8:00–13:00 U35, Pá 1. 12. 13:30–18:30 U23, So 2. 12. 8:00–13:00 U35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvováním předmětu student získá povědomí o teorii, praxi a výzkumu v současné rodinné terapii a systemické praxi. Na konci kurzu student bude schopen formulovat základní východiska systemické perspektivy, získá přehled o hlavních přístupech rodinné terapie a bude schopen interpretovat současný výzkum v této oblasti. Zároveň získá představu o terapeutickém procesu a možnostech rodinné terapie v různých kontextech.
Výstupy z učení
Student je seznámen s diverzizou přístupů v současné rodinné terapii, a to v ČR i ve světě.
Osnova
  • Osnova: 1. Historické kořeny vývoje rodinné terapie, vývoj systemického myšlení a rodinné terapie v kontextu vývoje psychoterapie. Inspirační zdroje v počátcích vývoje rodinné terapie. 2. Rodina jako potenciální partner v terapeutické spolupráci. Vývojový pohled na rodinu, perspektiva interpersonální neurobiologie. Proměny rodiny na přelomu 20. a 21. století. 3. Hlavní směry rodinné terapie podle Three Column Model A. Carra a podle inspiračních zdrojů ve třech hlavních obdobích vývoje rodinné terapie. 4. Současná rodinná terapie a systemická praxe. Vliv postmoderní filozofie a teorie sociálního konstrukcionismu. Integrativní přístupy rodinné terapie. Evidence-based modely. 5. Specifika a nároky procesu rodinné terapie a systemické praxe; ko-terapie, reflektující tým, supervize, etické aspekty. Spolupráce s rodinou ve zdravotnictví.
Literatura
    doporučená literatura
  • GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie : systemické a narativní přístupy. 2., doplň. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009, 280 s. ISBN 9788024723907. URL info
  • SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006, 251 s. ISBN 8072950827. info
  • TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 227 s. ISBN 80-7178-889-9. info
  • RIEGER, Zdeněk a Hana VYHNÁLKOVÁ. Ostrov rodiny : integrující přístup pro práci s rodinou : příručka pro odborníky. 2., uprav. vyd. Hradec Králové: Konfrontace, 2001, 254 s. ISBN 8086088065. info
Výukové metody
Přednáška, interakční cvičení, skupinové diskuse, prezentace kasuistik s diskusí.
Metody hodnocení
Zakončením výuky je zápočet, výuka probíhá blokově.
Informace učitele
Literatura: GJURIČOVÁ, Š., KUBIČKA, J. (2009) Rodinná terapie; systemické a narativní přístupy. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN: 9788024723907 RIEGER, Z., VYHNÁLKOVÁ, H. (1996) Ostrov rodiny. Hradec Králové: Konfrontace. ISBN 80-86088-06-5 SKORUNKA, D. (2010) Rodinná terapie. In Z. Vybíral, Z., Roubal, J., Současná psychoterapie, Praha: Portál, 2010, s. 235-269, ISBN 978-80-7367-682-7 SKORUNKA, D. (2016) Narativní tónina v psychoterapii; od psychologické k post-psychologické perspektivě. Československá psychologie LX(5), s. 482-499. SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. (2006) Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta. ISBN 80-7295-082-7 TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. (2004) Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-889-9
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.