FSS:PSY151 Kulturní antropologie - Informace o předmětu
PSY151 Kulturní antropologie
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 19. 9. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka, Út 26. 9. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka, Út 17. 10. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka, Út 7. 11. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka, Út 28. 11. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY151/02: Út 3. 10. 8:45–9:30 U23, Út 24. 10. 8:45–9:30 U23, Út 14. 11. 8:45–9:30 U23, Út 5. 12. 8:45–9:30 U23
PSY151/03: Út 10. 10. 8:00–8:45 U23, Út 31. 10. 8:00–8:45 U23, Út 21. 11. 8:00–8:45 U23, Út 12. 12. 8:00–8:45 U23
PSY151/04: Út 10. 10. 8:45–9:30 U23, Út 31. 10. 8:45–9:30 U23, Út 21. 11. 8:45–9:30 U23, Út 12. 12. 8:45–9:30 U23 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům úvod do kulturní antropologie se zaměřením na relevantní psychologická témata (duševní nemoc a duševní zdraví, výchova dětí, tělesnost, emoce, identita, smrt). Důraz bude kladen zejména na seznámení se relevantní antropologickou literaturou k vybraným tématům a schopnost aplikovat antropologickou perspektivu v psychologickém výzkumu i praxi.
Po absolvování předmětu mají být studenti schopni:
- vysvětlit základní pojmy a aplikovat perspektivu antropologického uvažování v psychologickém výzkumu i praxi - orientovat se v historickém vývoji disciplíny - aplikovat poznatky kulturní antropologie pro porozumění současným sociokulturním jevům - Osnova
- Témata přednášek - Úvod do kulturní antropologie: vymezení disciplíny a základní přehled historie - Vývoj dítěte. Psychoanalýza a hledání odpovědí na povahu vztahu kultury a osoby. Jakou roli při vývoji dítěte hrají kulturní vzorce, výchovné styly rodiny, vrozené dispozice a tendence dítěte. Kdo s kým spí? Existují obecné zákonitosti či významné kulturní a sociální variace? - Identita a hodnoty. Krize antropologie: je řešením užití nástrojů statistiky, zaměření se na strukturu či pozorovatelné chování? Svoboda jednání či programy chování? Profánní a sakrální v historickém vývoji a v kulturních kontextech. - Emoce. Kognitivní přístupy či kulturní relativismus? Prožívání, exprese emocí a jejich kognitivní zaznamenání. Role jazyka. - Tělo a tělesnost. Jak zacházíme se svým tělem? Tělesně zakotvené prožívání, dieta a zdravý životní styl, poruchy příjmů potravy, ženská obřízka a jiné. Nové přístupy v kulturní antropologii: Kulturní psychologie, Na osobu zaměřená etnologie aj. - Duševní zdraví, nemoc, smrt. Co je zdravé a co nezdravé? Norma a vybočení z normy. Diskuse tradičního pojetí duševní nemoci a zdraví dle manuálů MKN 10, DSM IV. Příklady pojetí duševního zdraví a nemoci v neevropských kulturách. Odlišnosti v pojímání smrti.
- Literatura
- povinná literatura
- BOCK, Philip K. Rethinking psychological anthropology : continuity and change in the study of human action. 2nd ed. Prospect Heights, Ill.: Waveland Press, 1999, xiv, 309. ISBN 1577660552. info
- doporučená literatura
- Chakkarath, P. (2012). The role of indigenous psychologies in the building of basic cultural psychology. In J. Valsiner (Ed.), The Oxford Handbook of Culture and Psychology (pp. 71-95). New York: Oxford University Press.
- Schweder, R. A. (2003). Why do man barbecue? Recepis for cultural psychology. Cambridge, Massachutsetts, London: Harvard University Press.
- HYTYCH, Roman. Smrt a nesmrtelnost : sociální reprezentace smrti. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2008, 227 s. ISBN 9788073870928. info
- BUDIL, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 3. Praha: Triton, 1998, 259 s. ISBN 8072540017. info
- Úvod do kulturní a sociální antropologie. Edited by Robert Francis Murphy - Hana Červinková. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 267 s. ISBN 80-85850-53-2. info
- Výukové metody
- Monologická metoda - zejména přednáška, případně vysvětlování. Dialogická metoda, a to diskuse a rozhovor na základě předem zadaného tématu a literatury. Obsahová analýzy textu- induktivní postup.
- Metody hodnocení
- zkouška.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/PSY151