FSS:SPR477 Institucionalizace SPR - Informace o předmětu
SPR477 Institucionalizace a organizace sociální práce
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 21. 9. 15:15–16:45 U32, Čt 5. 10. 15:15–16:45 U32, Čt 12. 10. 15:15–16:45 U32, Čt 19. 10. 15:15–16:45 U32, Čt 26. 10. 15:15–16:45 U32, Čt 2. 11. 15:15–16:45 U32, Čt 9. 11. 15:15–16:45 U32, Čt 16. 11. 15:15–16:45 U32, Čt 23. 11. 15:15–16:45 U35, Čt 30. 11. 15:15–16:45 U32, Čt 7. 12. 15:15–16:45 U32, Čt 14. 12. 15:15–16:45 U32
- Předpoklady
- Předemět je povinnou součástí specializace "Sociální práce makro - inovace v organizacích“. Doporučené a stadardní období zápisu je první, nebo druhý semestr dle zahájení studia na podim, nebio na jaře. Studenti jiných specializací mohou předmět zapisovat jako povinně volitelný.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program FSS, N-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je 1/ seznámit studenty s předpoklady teorie o procesech budování sociální práce jako sociální instituce, 2/ seznámit studenty s předpokloady teorie o kontextech, procesech a faktorech budování organizací, které poskytují pomoc sociální práce, 3/ kriticky reflektovat rozvoj instituce sociální práce a její organizační formy v české společnosti z hlediska podminek pro plnění profesionálních cílů pomoci sociální práce.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studenti porozumí 1/ vztahům mezi institucemi sociální práce a formami jejich organizace, 2/ komunikačním procesům utváření a akceptacei představ o sociální práci v soudobén společnosti, 3/ diskursivní dimenzi budování sociální práce v soudobé české společnosti, 4/ podmínkám rozvoje organizačních forem sociální práce s ohledem na cíle pomoci sociální práce. Studneti se naučí využívat porozumění výše uvedeným tématům při 1/ posuzování role managementu veřejných sociálních služeb v kontextu rozvoje organizačních forem sociální práce, 2/ poznávání zdrojů konstruovaní přístupu řadových sociálních pracovníků ke klientům v kontextu organizace.
- Osnova
- Diskursivní hledisko budování instituce sociální práce Budování instituce sociální práce v moderním kontextu Budování instituce sociální práce v postmoderním kontextu Co je sociální práce - Kontinuita vzoru sociální práce v moderní a soudobé společnosti Organizační hledisko budování instituce sociální práce Vývoj a typy organizačních forem sociální práce v moderní společnosti Vývoj a typy organizačních forem sociální práce v pozdně moderní společnosti Podmínky a faktory organizačního rozvoje v soudobé sociální práci Metody a nástroje institucionální práce v organizacích
- Literatura
- povinná literatura
- MUSIL, L.: (2015) Okolnosti postmoderní institucionalizace sociální práce v kontextu sociálních služeb. (Rukopis.) FSS MU, s. 1–20.
- WILENSKY, H. L., LEBEAUX, Ch. N. (1965) Industrial Society and Social Welfare. New York: Russel Sage Foundation, pp. 283–325.
- SCHMIDT, V. A. (2010) Taking ideas and discourse seriously: explaining change through discursive institutionalismas the fourth ‘new institutionalism’. European Political Science Review, Vol. 2, No. 1, pp. 1–25.
- B. Malinowski: Vědecká teorie kultury. Brno 1968
- R. W. Scott: Institution and Organization
- o R. W. Scott: Organization and Organizing. Mc Millan NY
- o Winkler, J. (2014) Organizace implementačního procesu, MU: Brno.
- BERGER, P. L., LUCKMANN, T. (1991) The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. London: Penguin Books, pp. 74–77.
- LORENZ, W. (2006) Perspectives on European Social Work – From the Birth of the Nation State to the Impact of Globalization. Opladen: Barbara Budrich, pp. 29–36, 101–115.
- PAYNE, M. (2006) What is Professional Social Work? Bristol: BASW, pp. 141–162.
- Lawrence, J.: Developing Organization. Palgrawe, NY
- MUSIL, L. (2013) Výzvy postmoderní institucionalizace pro vzdělávání v sociální práci. (Rukopis.) FSS MU, Brno, s. 1–10, 52–59.
- Výukové metody
- Cílů bude dosaženo pomocí: 1/ přednášek, 2/ diskuse, 3/ vypracováním případové studie o zdrojích utváření přístupu ke klientům vybraného sociálního pracovníka, 4/ vypracováním výkladu argumentace relevantní literatury ke zvolenému tématu.
- Metody hodnocení
- 1/ individuální zpětnu vazba k vypracovaným textům; 2/ kolektivní zpětnu vazba (diskuse) k vypracovaným textům; Studenti mohou za dvas vypracovné texty (viz výše k metodám studia) získat maximálně 60 bodů. Minimální požadovaný bodový pro úspěšné ukončení předmětu je 40 bodů. Předmět je ukončen zkouškou: A 56,5 až 60; B 51,5 až 56,4; C 46,8 až 51,4; D 43,2 až 46,7; E 39 až 43,1; F méně než 39.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/SPR477