FSS:VPL816 Programy socialniho rozvoje - Informace o předmětu
VPL816 Programy sociálniho rozvoje organizací
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 2/0/0. 11 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Blanka Plasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Pospíšilová (cvičící)
Mgr. Kristína Chudá (cvičící)
PhDr. Imrich Vašečka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Tomáš Sirovátka, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 23. 9. 14:15–15:45 exP52, So 21. 10. 14:15–15:45 exP52, So 2. 12. 14:15–15:45 exP52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VPL816/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Chudá
VPL816/3: Rozvrh nebyl do ISu vložen. B. Plasová, T. Pospíšilová
VPL816/4: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Vašečka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz dává odpověď na otázku: Co je sociální rozvoj v pracovních organizacích a jak jej zabezpečovat.
Studenti by na konci kurzu měli:
- Znát povahu různých rizik spojených s oblastí sociálního rozvoje.
- Znát vhodné nástroje řešení a umět navrhnout řešení pro identifikovaná sociální rizika.
- Být schopni reflektovat organizační strategie včetně personální strategie, strategie organizačního rozvoje a mimo-organizační kontext (např. veřejnou politiku).
- Být schopni analyzovat problémy nebo situace a nástroje v oblasti sociálního rozvoje.
- Reflektovat potřebu komunikace a zvláště potřebu komunikace a vyjednávání při řešení problémů a rozvoj potřebných dovedností. - Výstupy z učení
- Studenti by na konci kurzu měli:
- Samostatně vypracovat logický a konsistentní písemný návrh odpovídající na řešení problému.
- Samostatně aplikovat teoretické a empirické poznatky získané v tomto předmětu (a předchozích základních předmětech studia).
- Prokázat analytické schopnosti pro posouzení konkrétního problému nebo situace.
- Prokázat znalosti a schopnost aplikace konkrétní metodiky řešení problému. - Osnova
- 1) Úvod do sociálního rozvoje.
- 2) Programy sociálního rozvoje.
- 3) Analýza poznatků pro program sociálního rozvoje.
- 4) Vytváření programu sociálního rozvoje.
- 5) Podnikatelská etika.
- 6) Společenská odpovědnost organizace.
- 7) Rozvoj lidského a sociálního kapitálu.
- 8) Učící se organizace.
- 9) Rovné příležitosti mužů a žen.
- 10) Nerovnováha mezi prací a rodinou.
- 11) Management diverzity.
- 12) Motivace a stabilizace zaměstnanců.
- Literatura
- povinná literatura
- Allison, Michael, Kaye, Jude (2005). Strategic Planning for Non Profit Organizations, John Viley and Sons: Hoboken, str. 125-152.
- GRASSEOVÁ, Monika a KOL. Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 325 s. ISBN 978-80-265-0032-2. info
- neurčeno
- A Handbook of personnel management practice (Orig.) : Personální management [Grada Publishing, 1999]. info
- Branham, Leight (2009) 7 skrytých důvodů proč zaměstnanci odcházejí z firem. Praha: Grada Publishing. (str. 29-41)
- Esping-Andersen, G. 2009. The Incomplete Revolution: Adapting to Women's New Roles. Cambridge: Malden, Polity Press. Str. 1-110. (v knihovně)
- Acker, J. 1990. Hierarchies, Jobs, Bodies: Theory of Gendered Organizations. Gender & Society 2 (139): 139-158.
- Barth, Regine, Wolff Franzizska (2009). „Corporate Social Responsibility and sustainability impact: opening the arena“. Pp 3-25 In Barth, Regine, Wolff Franzizska (eds.) Corporate Social Responsibility in Europe. UK/USA: Edward Edgar. (čti str. 3-19)
- Od mateřské k nezaměstnanosti: Postavení žen s malými dětmi na trhu práce
- Veselý, A., 2006. Teorie mnohačetných forem kapitálů. Pražské sociálně vědní studie. Praha: CESES, FSV UK a FF UK. (dostupné na: http://publication.fsv.cuni.cz)
- Hill, E.J.; Weiner, S.P. 2003. Work/Life Balance Policies and Programs. In: Edwards, J.E; Scott, J.C.; Raju, N.S. 2003. The Human Resources Program-Evaluation Handbook. Sage Publication, Inc. Str. 447-468
- Cahusac E, Kanji S (2014) Giving up: How gendered organizational cultures push mothers out. Gender, Work & Organization 21(1): 57–70.
- Taylor-Gooby, P. 2004. New Risks and Social Change. Pp. 1-28. In Taylor-Gooby, P. (ed.). New risks, new welfare: the Transformation of the European Welfare State. New York: Oxford Univerzity Press.
- Bičáková, A.; Kalíšková, K. 2015. Od mateřské k nezaměstnanosti: Postavení žen s malými dětmi na trhu práce. IDEA studie 8 / 2015
- Eger, Ludvík, 2009. Diverzity management, Praha: Česká andragogická
- SENGE, Peter M. Pátá disciplína : teorie a praxe učící se organizace. Translated by Irena Grusová. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 439 s. ISBN 9788072611621. info
- KŘÍŽKOVÁ, Alena a Karel PAVLICA. Management genderových vztahů : postavení žen a mužů v organizaci. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2004, 155 s. ISBN 8072611178. info
- TICHÁ, Ivana. Učící se organizace. Vyd. 1. V Praze: Česká zemědělská univerzita, 1999, 56 s. ISBN 80-213-0574-6. info
- WERTHER, William B. a Keith DAVIS. Lidský faktor a personální management. 1. vyd. Zlín: Victoria Publishing, 1992, 611 s. ISBN 808560504X. info
- Výukové metody
- Přednášky. Samostudium - studentům uložena literatura. Seminární práce. Opakovaná zpětná vazba na seminární práci.
- Metody hodnocení
- Opakovaná zpětná vazba na seminární práci. Zkouška - posouzení vypracované expertizy k zadanému tématu.
- Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/VPL816