FSS:ZUR396 Sociální skupiny na internetu - Informace o předmětu
ZUR396 Sociální skupiny na internetu
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 11:30–13:00 Studio 527
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na představení sociálního života na internetu, především v rámci hodnocení skupinového života a skupinových procesů z psychologické a sociologické perspektivy. Cílem je představit potenciál a roli internetu v sociální sféře.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - reflektovat roli internetu v soudobém sociálním životě - uchopit tuto roli na mikro i makro rovině - identifikovat specifické skupiny pro něž přináší různé příležitosti a rizika
- Osnova
- 1) Internet jako sociální prostředí: uvedení do problematiky 2) Teoretické perspektivy užívané ve výzkumu internetu a skupinového chování 3) Internet v kontextu globalizace. Význam internetu pro sociální život. Internet, znevýhodněné a marginalizované skupiny. Facilitační působení na skupiny. Rich/poor get richer, sociální kompenzace. Výhody vs. nebezpečí izolace. Sociální kapitál. Digital divide - dosavadní vývoj, současný stav (secondary digital divide). 4) Sociodemografické poznatky o uživatelích internetu. Věk ("generace" na internetu), SES, etnicita a národnost gender, sexualita. Otázky inkluze a exkluze. 5) Věkové skupiny a internet. Vymezení a specifikace: vývojové hledisko. Bezpečnost na Internetu: regulace a mediace. Možnosti a potenciál internetu ve vývoji dětí: malé děti a média. Identita, rozvoj vztahů, role ve vývojových úkolech. Otázky užití internetu u malých dětí, adolescentů, u starých lidí. 6) Specifické sociální prostory na internetu. Koncepty online komunity a online sociální sít. Sociální život online: bohatost specifických online kanálů a jejich návaznost na offline sociální prostředí. Vnímání specifik jednotlivých aplikací pro komunikaci. Vnímané výhody a nevýhody. 7) Internet jako politické a občanské prostředí. Převádění občanského života do sféry internetu. Demokratický potenciál internetu. Politická aktivita na internetu. Politicky angažované skupiny. Internet a sociální hnutí. 8) Subkultury a zájmové skupiny online. Internet jako odpověď na diferenciaci zájmů a potřeb. Charakteristiky online komunit, subkultur v online prostředí. “Nové skupiny”. Hacking, online activism, sharing, herní skupiny. 9) Nebezpečné skupiny na internetu. V čem spočívá nebezpečí těchto skupin? Rizikové komunity. Další typy nebezpečného chování skupin na internetu. Konkrétní příklady: pro-ana komunity, extremistické komunity. 10) Online skupiny jako zdroj informací a materiálů na internetu. Online komunity praxe. Role nových médií v rozvoji kultury ve 20. a 21. století. Kreativní potenciál využití internetu. Prosumption. Marketing a spotřebitelské skupiny. 11) Závěrečné prezentace studentů
- Literatura
- doporučená literatura
- LORENTZ, Pascaline, David ŠMAHEL, Monika METYKOVÁ a Michelle WRIGHT. Living in the Digital Age. Self-Presentation, Networking, Playing, and Participating in Politics. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 218 s. ISBN 978-80-210-7810-9. info
- A networked self : identity, community and culture on social network sites. Edited by Zizi Papacharissi. New York: Routledge, 2010, vii, 328. ISBN 9780415801812. info
- PAPACHARISSI, Zizi. A private sphere : democracy in a digital age. Cambridge: Polity, 2010, vi, 200. ISBN 9780745645254. info
- JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback,. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
- NORRIS, Pippa. Digital divide : civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, xv, 303. ISBN 0521002230. URL info
- BUCKINGHAM, David. After the death of childhood : growing up in the age of electronic media. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000, vii, 245. ISBN 9780745619323. info
- CASTELLS, Manuel. The rise of the network society. 2nd ed. Malden: Blackwell, 2000, xxix, 594. ISBN 9780631221401. info
- Výukové metody
- Kurz probíhá formou přednášek o tématu a seminářů, v nichž studenti prezentují a diskutují vlastní práci. Náplň hodin: přednáška, skupinová diskuse, prezentace studentů
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen zápočtem. Studenti dostanou zápočet na základě docházky (min 75%) , odprezentovaných materiálů (2 prezentace v průběhu kurtzu) a vypracované seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/ZUR396