FSS:PSY028_E Statistická analýza dat v PSY - Informace o předmětu
PSY028_E Statistická analýza dat v psychologii
Fakulta sociálních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. (od 5 krok 5 kred). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hynek Cígler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
Bc. Adam Růžička (přednášející)
Mgr. Adam Ťápal, M.A. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PSY028_E/Rustove_modely: Rozvrh nebyl do ISu vložen. S. Ježek, A. Ťápal
PSY028_E/SEM: Rozvrh nebyl do ISu vložen. S. Ježek, A. Ťápal - Předpoklady
- --- Růstové křivky ---
Základní povědomí o multilevel (mixed) lineárním modelu, základy strukturního modelování a přiměřená zkušenost s užíváním R.
--- Strukturní modelování ---
Dobrá znalost principů (vícenásobné) lineární regrese, základy užívání R, výhodou je alespoň základní znalost modelů s latentními proměnnými. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- --- Růstové křivky ---
Modelování růstu pomocí růstových křivek je základním prvkem v paletě modelů vývoje psychologických proměnných. Má své uplatnění nejen v projektech, které se explicitně zabývají vývojem nějaké charakteristiky, ale i v projektech, které analyzují opakovaná měření bez teoretického zaměření na vývoj. Na konci kurzu by účastníci měli být schopni vytvořit a interpretovat modely růstových křivek (lineární i nelineární) jak s manifestními, tak latentními proměnnými, ověřovat longitudinální invarianci měření a prezentovat jejich výsledky.
--- Strukturní modelování ---
Strukturní modely jsou širokou rodinou modelů umožňujících studovat vzájemné vztahy mezi manifestními (měřenými, pozorovanými) proměnnými a latentními proměnnými (faktory). Jsou typickým nástrojem v korelační výzkumné tradici a jejich obecnost umožňuje mnohá použití všude tam, kde je s latentními proměnnými potřeba pracovat nad rámec faktorové analýzy jako s prediktory či predikovanými proměnnými. Po ukončení kurzu bude účastník schopen formulovat strukturní model, odhadnout jej za pomoci balíčku lavaan, interpretovat odhadnuté parametry a zhodnotit shodu modelu s daty. - Výstupy z učení
- --- Růstové křivky ---
Na konci kurzu by účastníci měli být schopni vytvořit a interpretovat modely růstových křivek (lineární i nelineární) jak s manifestními, tak latentními proměnnými, ověřovat longitudinální invarianci měření a prezentovat jejich výsledky.
--- Strukturní modelování ---
Po ukončení kurzu bude účastník schopen formulovat strukturní model, odhadnout jej za pomoci balíčku lavaan, interpretovat odhadnuté parametry a zhodnotit shodu modelu s daty. - Osnova
- --- Růstové křivky ---
- 1. Data s opakovanými měřeními – zobrazování dat, transformace mezi širokým a dlouhým formátem
- 2. Modely růstových křivek (Growth curve model) založený na multilevel (mixed) lineárním modelu. Nepodmíněný model lineárního i nelineárního růstu a jeho rozšíření o kovariáty růstových parametrů (podmíněný růstový model).
- 3. Modely latentních křivek (Latent curve/growth model) založené na SEM modelu. Nepodmíněný model lineárního i nelineárního růstu a jeho rozšíření o kovariáty růstových parametrů (podmíněný růstový model).
- 4. Modely latentních křivek vyššího řádu (Higher-order growth curves). Modely vývoje latentních proměnných - Curves of Factors a Factors of Curves modely s rozšířením o kovariáty. Longitudinální invariance.
- 5. Růstové mixture modely, modely latentních růstových tříd. (volitelný modul) Latentní třídy jako vysvětlení heterogenity individuálních růstových křivek.
- --- Strukturní modelování ---
- 1. Strukturní modely / Analýza kovariančních struktur - přehled. Lineární regrese v kostce.
- 2. Path analysis - od jednoduchých vztahů ke složitějším.
- 3. Exploratorní (Unrestricted) faktorová analýza - úvod do latentních proměnných. Analýza hlavních komponent (volitelné).
- 4. Konfirmatorní (Restricted) faktorová analýza.
- 5. Faktorová analýza a regresní vztahy.
- 6. Strukturní modely s průměry. Skupinové modely.
- Literatura
- Bates, D. M. (2010). lme4: Mixed-effects modeling with R. Springer
- WICKRAMA, K. A. S., Tae Kyoung LEE, Catherine Walker O'NEAL a Frederick O. LORENZ. Higher-order growth curves and mixture modeling with Mplus : a practical guide. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xviii, 326. ISBN 9781138925151. info
- BEAUJEAN, A. Alexander. Latent variable modeling using R : a step-by-step guide. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xii, 205. ISBN 9781848726987. info
- MCARDLE, John J. a John R. NESSELROADE. Longitudinal data analysis using structural equation models. Washington, DC: American Psychological Association, 2014, xi, 426. ISBN 9781433817151. info
- SINGER, Judith D. a John B. WILLETT. Applied longitudinal data analysis : modeling change and event occurrence. Oxford: Oxford University Press, 2003, xx, 644. ISBN 0195152964. URL info
- Výukové metody
- Workshop, přednáška.
- Metody hodnocení
- ---- Růstové křivky ----
Předpokladem pro ukončení kurzu je alespoň 80% účast na výuce (vynechat lze tedy zhruba 1–1,5 vyučovacího bloku). Kurz je ukončen prostřednictvím individuální konzultace s vyučujícím. Předpokládá se orientace v probrané látce a seznámení se studijními zdroji, specifikovanými během výuky, a vybranými na základě osobních preferencí.
---- Strukturní modelování ----
Předpokladem pro ukončení kurzu je alespoň 80% účast na výuce (vynechat lze tedy zhruba 1–1,5 vyučovacího bloku). Kurz je ukončen prostřednictvím individuální konzultace s vyučujícím. Předpokládá se orientace v probrané látce a seznámení se studijními zdroji, specifikovanými během výuky, a vybranými na základě osobních preferencí. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/PSY028_E