SPR407 Reflexivita v sociální práci

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 11 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché úterý 8:00–9:40 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/33, pouze zareg.: 0/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je přiblížit uplatnění reflexivity (reflektování) v sociální práci. V kurzu se soustředíme na porozumění druhým lidem, na umění jim pomáhat. Stejně tak je dobré a užitečné znát sám sebe, setkat se čas od času i sama/sám si sebou. Pod reflexivitou rozumíme schopnost sociálního pracovníka dívat se za „oponu svého myšlení, cítění a vnímání. Téma reflexivity je v kurzu aplikováno zejména na proces utváření vztahů, aby bylo možno reflexivní praxi představit v aplikované poloze. Jedná se o téma, které je v rámci sociální práce klíčové až „osudové“, neboť reflexivní utváření vztahů s klienty a klientkami je východiskem každé dobré sociální práce. V kurzu hledáme způsoby a přístupy, jak chceme s klientem spolupracovat. Význam tématu prohlubuje i to, že s potřebou utvářet vztahy se sociální pracovnice a pracovníci setkávají ve všech oblastech sociální práce, bez ohledu na cílovou populaci i zaměstnavatele. V předmětu usilujeme vysvětlit, že utváření vztahů má v různých oblastech sociální práce samozřejmě odlišný charakter, využívají se při něm různé metody a postupy, odlišuje se svojí komplexností, ale jejich význam chápeme jako primární.
Osnova
  • Lekce 1 Úvod
  • Lekce 2 Jak těsné jsou vaše hranice?
  • Lekce 3 Proč máme hranice?
  • Lekce 4 O profesionálních hranicích obecně
  • Lekce 5 Důvěrnost v profesionálním vztahu
  • Lekce 6 Začátky a konce profesionálního vztahu
  • Lekce 7 Profesionální hranice a zákon
  • Lekce 8 Narušené hranice
  • Lekce 9 Negativní důsledky narušených hranic
  • Lekce 10 Zachování hranic
  • Lekce 11 Sebepoznání
  • Lekce 12 Vybrané téma
Literatura
    povinná literatura
  • Frank Cooper Professional Boundaries in Social Work and Social Care A Practical Guide to Understanding, Maintaining and Managing Your Professional Boundaries. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2012. 172 s.
  • NAVRÁTIL, Pavel a Radka JANEBOVÁ. Reflexivita v posouzení životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 196 s. Recenzované monografie, 1. publikace. ISBN 978-80-7435-038-2. URL info
    doporučená literatura
  • THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
  • Reflective practice in social work. Edited by Christine Knott - Terry Scragg. Exeter: Learning Matters, 2007, xii,159 ss. ISBN 9781844450824. info
    neurčeno
  • Development communication sourcebookbroadening the boundaries of communication. Edited by Paolo Mefalopulos. Washington, D.C.: World Bank, 2008, xx, 244 p. ISBN 0821375237. info
  • TOWNSEND, John Sims. Boundaries with teens : when to say yes, how to say no. Grand Rapids, Mich.: Zondervan, 2006, 284 s. ISBN 0310270456. info
  • CLOUD, Henry a John Sims TOWNSEND. Hranice : [kde jsou zdravé meze ve vztazích a v osobním životě?]. Translated by Alena Švecová. 2. vyd. Praha: Návrat domů, 2006, 266 s. ISBN 8072550551. info
  • CLOUD, Henry a John Sims TOWNSEND. Hranice v manželství : proč je důležité pro růst manželství vytyčit meze a stanovit důsledky. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2001, 212 s. ISBN 8072550314. info
  • CLOUD, Henry a John TOWNSEND. Prosím tě, mami-- : jak nás ovlivnily naše matky. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2000, 226 s. ISBN 80-7255-011-X. info
  • CLOUD, Henry a John Sims TOWNSEND. Děti a hranice : proč ve vztahu k dětem budovat hranice? Translated by Alena Švecová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1999, 202 s. ISBN 8072550020. info
Výukové metody
- přednášky
- výzkum
- skupinové diskuse
- čtení
- psané reflexe
Metody hodnocení
Esej na zvolené téma a kolokvium - max 100 bodů, min. 60%
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.