FSS:SPR407 Reflexivita v SPR - Informace o předmětu
SPR407 Reflexivita v sociální práci
Fakulta sociálních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 11 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé liché úterý 8:00–9:40 U43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/33, pouze zareg.: 0/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33 - Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program FSS, N-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je přiblížit uplatnění reflexivity (reflektování) v sociální práci. V kurzu se soustředíme na porozumění druhým lidem, na umění jim pomáhat. Stejně tak je dobré a užitečné znát sám sebe, setkat se čas od času i sama/sám si sebou. Pod reflexivitou rozumíme schopnost sociálního pracovníka dívat se za „oponu svého myšlení, cítění a vnímání. Téma reflexivity je v kurzu aplikováno zejména na proces utváření vztahů, aby bylo možno reflexivní praxi představit v aplikované poloze. Jedná se o téma, které je v rámci sociální práce klíčové až „osudové“, neboť reflexivní utváření vztahů s klienty a klientkami je východiskem každé dobré sociální práce. V kurzu hledáme způsoby a přístupy, jak chceme s klientem spolupracovat. Význam tématu prohlubuje i to, že s potřebou utvářet vztahy se sociální pracovnice a pracovníci setkávají ve všech oblastech sociální práce, bez ohledu na cílovou populaci i zaměstnavatele. V předmětu usilujeme vysvětlit, že utváření vztahů má v různých oblastech sociální práce samozřejmě odlišný charakter, využívají se při něm různé metody a postupy, odlišuje se svojí komplexností, ale jejich význam chápeme jako primární.
- Osnova
- Lekce 1 Úvod
- Lekce 2 Jak těsné jsou vaše hranice?
- Lekce 3 Proč máme hranice?
- Lekce 4 O profesionálních hranicích obecně
- Lekce 5 Důvěrnost v profesionálním vztahu
- Lekce 6 Začátky a konce profesionálního vztahu
- Lekce 7 Profesionální hranice a zákon
- Lekce 8 Narušené hranice
- Lekce 9 Negativní důsledky narušených hranic
- Lekce 10 Zachování hranic
- Lekce 11 Sebepoznání
- Lekce 12 Vybrané téma
- Literatura
- povinná literatura
- Frank Cooper Professional Boundaries in Social Work and Social Care A Practical Guide to Understanding, Maintaining and Managing Your Professional Boundaries. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2012. 172 s.
- NAVRÁTIL, Pavel a Radka JANEBOVÁ. Reflexivita v posouzení životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 196 s. Recenzované monografie, 1. publikace. ISBN 978-80-7435-038-2. URL info
- doporučená literatura
- THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
- Reflective practice in social work. Edited by Christine Knott - Terry Scragg. Exeter: Learning Matters, 2007, xii,159 ss. ISBN 9781844450824. info
- neurčeno
- Development communication sourcebookbroadening the boundaries of communication. Edited by Paolo Mefalopulos. Washington, D.C.: World Bank, 2008, xx, 244 p. ISBN 0821375237. info
- TOWNSEND, John Sims. Boundaries with teens : when to say yes, how to say no. Grand Rapids, Mich.: Zondervan, 2006, 284 s. ISBN 0310270456. info
- CLOUD, Henry a John Sims TOWNSEND. Hranice : [kde jsou zdravé meze ve vztazích a v osobním životě?]. Translated by Alena Švecová. 2. vyd. Praha: Návrat domů, 2006, 266 s. ISBN 8072550551. info
- CLOUD, Henry a John Sims TOWNSEND. Hranice v manželství : proč je důležité pro růst manželství vytyčit meze a stanovit důsledky. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2001, 212 s. ISBN 8072550314. info
- CLOUD, Henry a John TOWNSEND. Prosím tě, mami-- : jak nás ovlivnily naše matky. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2000, 226 s. ISBN 80-7255-011-X. info
- CLOUD, Henry a John Sims TOWNSEND. Děti a hranice : proč ve vztahu k dětem budovat hranice? Translated by Alena Švecová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1999, 202 s. ISBN 8072550020. info
- Výukové metody
- - přednášky
- výzkum
- skupinové diskuse
- čtení
- psané reflexe - Metody hodnocení
- Esej na zvolené téma a kolokvium - max 100 bodů, min. 60%
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/SPR407