FSS:ZUR110 Teorie masové komunikace - Informace o předmětu
ZUR110 Úvod do teorie masové komunikace: historické proměny výzkumu mediálních účinků
Fakulta sociálních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Helga Martinková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Martin Vérteši (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Předpoklady
- ZUR104 Úvod do komunikačních studií || TYP_STUDIA(N)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: A/porozumět základním mechanismům mediálního působení B/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálího působení
- Výstupy z učení
- PODMÍNKY PRO ABSOLVOVÁNÍ KURZU Předmět absolvují ti studenti, kteří: A/ VYPRACUJÍ A ULOŽÍ DO ODEVZDÁVÁREN TŘI ÚKOLY ke dni 2. 11. (I. úkol), 23.11 (II. úkol), 14. 12. (III. úkol) (bodování 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, úkol je možné opravit do týdne ode dne, kdy bylo v ISu uvedeno hodnocení). - Úkoly je možné vypracovat v maximálně tříčlenných týmech. Jejich složení je po odevzdání prvního úkolu neměnné. - Pokud je úkol hodnocen méně než 15ti body je možné jej opravit zasláním nové verze na email hodnotícímu do termínu odevzdání příštího úkolu. Kritéria hodnocení 1/ věcně správné využití zvolených teoretických koncepcí 2/ logická výstavba textu a argumentace 3/ využití dostupné literatury a datového kontextu 4/ stylistická úroveň, naplnění požadavků daného žánru 5/ originalita výkladu a celkový přínos základních zjištění B/ ÚSPĚŠNĚ ABSOLVUJÍ ZÁVĚREČNÝ PÍSEMNÝ TEST (minimum 70b. maximum 122b.) C/ ÚČAST NA PŘEDNÁŠKÁCH JE POVINNÁ A JE SOUČÁSTÍ HODNOCENÍ. V PŘÍPADĚ NIŽŠÍ NEŽ 70% ÚČASTI (tj. na 9 přednáškách) BUDE CELKOVÉ HODNOCENÍ F. Veškeré omluvy se řídí studijním řádem.
- Osnova
- 1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení
- 2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích
- 3. týden – Studium percepce a mediální obsahy I.
- 4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.
- 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci
- 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií
- 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci
- 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
- 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
- 10. týden - Teorie vědomostní propasti
- 11. týden - Spirála mlčení
- 12. týden - Kultivační teorie
- 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
- Literatura
- Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995.
- McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989
- McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999.
- Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960
- Výukové metody
- přednášky, diskuse
- Metody hodnocení
- přednášky písemný test a formální esej
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/ZUR110