FSS:BSS460 Propaganda - Informace o předmětu
BSS460 Information Warfare and Propaganda
Fakulta sociálních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Mlejnková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jonáš Syrovátka (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Petra Mlejnková, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení bezpečnostních a strategických studií – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 exP52
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(N)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bezpečnostní a strategická studia (program FSS, N-PL)
- Cíle předmětu
- The goal of the course is to introduce students to the study of propaganda and information warfare. The course focuses on development, history and applications information warfare` tools in different historical periods. The aim of the course is to provide students a detailed and comprehensive awareness of how information warfare and propaganda has permeated the political and daily life. Students will focus on historical examples (Nazi Germany, rise of communism in USSR, or Cold War) and contemporary usage of information warfare (Russia, US, Islamist fundamentalism, North Korea). Students will also learn how to analyze propaganda techniques and they will be encouraged to use critical thinking skills.
- Výstupy z učení
- At the end of the course students will be able to: - Understand what propaganda is. - Know what tools and means propaganda uses. - Evaluate and analyze propaganda messages
- Osnova
- 1. Introduction 2. Theories of propaganda, persuation, and information warfare I. 3. Theories of propaganda, persuation, and information warfare II. 4. Theories of propaganda, persuation, and information warfare III. 5. Historical examples: Nazi Propaganda 6. Historical examples: Soviet Propaganda (Russia in 1917) 7. Historical examples: Soviet vs. US Propaganda during Cold War 8. Reading week 9. Contemporary US information warfare 10. Contemporary Russian information warfare 11. Islam, Fundamentalism and Propaganda 12. North Korea, China and Propaganda 13. Final test
- Literatura
- Jowett, G.; O’Donnell, V. (2006): Propaganda and Persuasion. Thousand Oaks: SAGE.
- Pratkanis, A., Aronson, E. (2007): Age of Propaganda. New York: Henry Holt.
- Bernays, E. (2005): Propaganda. New York: IG Publishing.
- O`Shaughnessy, N. J. (2004): Politics and Propaganda. Weapons of Mass Seduction. Manchester: Manchester University Press.
- Welch, D. (1995): The Third Reich. Politics and Propaganda. New York: Routledge.
- Smoleňová, I. (2015): The pro-Russian Disinformation Campaign in the Czech Republic and Slovakia. Prague: PSSI. (http://www.pssi.cz/download/docs/253_is-pro-russian-campaign.pdf)
- Výukové metody
- Teaching methods consist of lectures, class discussions and presentations. Students are obligated to prepare presentation of propaganda example (movie, literature, music etc.), which will be delivered in the class. The course is concluded by written exam.
- Metody hodnocení
- final group presentations (40 points) and written exam (60 points). The exam consists of 10 questions (5 questions for 2 points, 5 explanatory questions for 10 points). Altogether student can get 100 points, to pass 59 points is needed.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/BSS460