EVSn5035 Měnově integrační koncepty v EU

Fakulta sociálních studií
podzim 2019

Předmět se v období podzim 2019 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Sychra, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! EVS435 Měnově integrační koncepty EU && !NOW( EVS435 Měnově integrační koncepty EU )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je analyzovat hlavní směry, faktory a aktéry měnově integračního vývoje v EU v návaznosti na vznik a fungování hospodářské a měnové unie. Akcent je kladený na aktuální procesy, které vedly v kontextu finanční krize k postupné transformaci eurozóny (EMU 2.0).
Výstupy z učení
Popsat roli jednotlivých aktérů při vytváření hospodářské a měnové unie v EU.
Interpretovat faktory, které vedly ke krizi eurozóny a jejímu řešení.
Zhodnotit dopady změn v hospodářské a měnové unii na evropský integrační proces.
Navrhnout řešení aktuálních problémů dalšího rozvoje eurozóny.
Osnova
  • 1. Úvod do studia
  • 2. Měnově integrační vývoj v Evropě - hlavní milníky
  • 3. Teoretické přístupy ke zkoumání HMU
  • 4. Systém fungování eurozóny a jeho mechanismy
  • 5. Krize v eurozóně a nový systém ekonomického vládnutí
  • 6. Aktuální stav, reformy a fungování eurozóny 2.0
  • 7. Německý vs. francouzský přístup k eurozóně
  • 8. Jižní křídlo eurozóny
  • 9. Státy mimo eurozónu
  • 10. ECB jako specifický aktér
  • 11. Eurokrize a její politické dopady
  • 12. Český přístup ke vstupu a fungování eurozóny
  • 13. Strategie dokončení HMU
Literatura
  • Fabbrini, Sergio (2013): Intergovernmentalism and Its Limits: Assessing the European Union’s Answer to the Euro Crisis. Comparative Political Studies, Vol. 46, No. 9, s. 1003-1029.
  • Evropská komise (2015): Dokončení evropské hospodářské a měnové unie (Zpráva pěti předsedů).
  • Verdun, A. (2002) (eds.): The Euro: European integration theory and economic and monetary union. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers.
  • Chiti, Edoardo–Teixeira, Pedro Gustavo (2013): The Constitutional Implications of the European Responses to the Financial and Public Debt Crisis. Common Market Law Review, Vol. 50, s. 683-708.
  • Evropská komise (2017): Diskusní dokument o prohloubení hospodářské a měnové unie.
  • Eichengreen, Barry (2004): The Political Economy of European Integration. Berkeley: University of California.
  • Crum, Ben (2013): Saving the Euro at the Cost of Democracy? Journal of Common Market Studies, Vol. 51, No. 4, s. 614-630.
  • Dyson, Kenneth (2000): EMU as Europeanization. Journal of Common Market Studies, Vol. 38, No. 4., s. 645-666.
  • Sychra, Z. (2014): EMU Revisited: Proměna systému vládnutí v hospodářské a měnové unii., in: Pitrová, M. a kol., Postlisabonské procesy v Evropské unii, s.185-214.
  • Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě vhospodářské a měnové unii (2012).
  • Dyson, Kenneth (2000): EMU as Europeanization. Journal of Common Market Studies, Vol. 38, No. 4., s. 645-666.
  • Epstein, Rachel A.and Rhodes, Martin (2016): The political dynamics behind Europe’s new banking union, West European Politics Vol. 39 , Iss. 3.
  • Moravcsik, Andrew (2013): Europe After Crisis. Foreign Affairs (May/Jun 2012), s. 54-68.
  • Lisabonská smlouva : konsolidované znění Smlouvy o Evropské unii a Smlouvy o fungování Evropské unie. Edited by Jana Francová. 2., přeprac. a dopl. vyd. [Praha]: Úřad vlády České republiky, Odbor informování o evropských záležitostech, 2009, 539 s. ISBN 9788074400179. info
Výukové metody
Skupinová práce, prezentace, diskuse, seminární výuka, studium literatury, domácí příprava (názorová esej).
Metody hodnocení
Předmět je zakončený zkouškou. Její součástí je aktivní participace studenta v diskusi (povinná účast na seminářích), přednesení prezentace (skupinová práce), vypracování názorové eseje a absolvování ústní zkoušky. Podrobnosti viz studijní materiály předmětu v IS MU.
Informace učitele
UPOZORNĚNÍ:
Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.