FSS:ZUR500k Mediální reprezentace - Informace o předmětu
ZUR500k Mediální reprezentace marginalizovaných identit
Fakulta sociálních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 Studio 527
- Předpoklady
- Aktivní účast v hodinách, a to zejména při diskusích.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na mediální obsahy zobrazující různé druhy marginalizovaných identit. Jeho hlavním úkolem je seznámit (pomocí ukázek a diskusí nad nimi) účastníky a účastnice s různými druhy re/prezentace určitých témat týkajících se identity jedinců a zejména to, proč je podstatné rozumět tomu, že některé obrazy médií mohou být zjednodušující a v návaznosti na to potenciálně škodlivé.
- Výstupy z učení
- Studenstvo by po absolvování kurzu mělo být schopné kvalitní argumentace při řešení témat s marginalizovanými identitami, zároveň by mělo být schopno pracovat v týmu a identifikovat (a posléze také analyzovat) škodlivé či naopak nezávadné obsahy reprezentující různé druhy marginalizovaných identit.
- Osnova
- 1. Úvodní hodina - vyučující a kurs se představují a představuje se také studenstvo 2. Mediální reprezentace 3. Mediální reprezentace a identita 4. Mediální reprezentace rasy 5. Mediální reprezentace genderových identit 6. Mediální reprezentace sexuálního násilí 7. Mediální reprezentace sexuality 8. Mediální reprezentace trans identit 9. Mediální reprezentace věku 10. Mediální reprezentace fyzického hendikepu 11. Mediální reprezentace psychického hendikepu 12. Mediální reprezentace identit vybraných studenty a studentkami aneb co ještě nezaznělo (např. lookismus apod.) 13. První termín zkoušky - zkouška formou kolokvia (3-4 studenti/studentky - diskuse nad vybraným problémem mediální reprezentace konkrétní identity)
- Literatura
- McHugh, Kathleen. 2018. „The Female Detective, Neurodiversity, and Felt Knowledge in Engrenages and Bron/Broen.“ Pp. 535-552 in Television & New Media, 19(6).
- Butler, Judith. 2016. Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví“. Praha: Nakladatelství Karolinum.
- Bočák, Michal. 2007. „Viditeľné a neviditeľné v diskurze pohlavia, rodu a sexuality.“ Pp. 88-91 in (Ed.) Magál, S. - Mistrík, M. - Petranová, D. Mediálne kompetencie v informačnej spoločnosti. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM.
- Kolářová, Marta. 2008. „Na křižovatkách nerovností: gender, třída a rasa/etnicita.“ Pp. 1-10 in Gender, rovné příležitosti, výzkum, 8(2).
- Connell, Raewyn – Messerschimdt, James W. 2005. „Hegemonic masculinity: Rethinking the Concept.“ Pp. 829-859 in Gender and Society, 19(6).
- Fafejta, Martin. 2016. Sexualita a sexuální identita. Sociální povaha přirozenosti. Praha: Portál.
- Doty, Alexander. 1997. Making things perfectly queer: interpreting mass culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Downing, John – Husband, Charles. 2005. Representing ‚Race‘: Racisms, Ethnicities and Media. London: Sage.
- hooks, bell. 2000. Feminism is for Everybody: Passionate Politics. South End Press.
- Voss, P. et al. 2018. „Ageism: The Relationship Between Age Stereotypes and Age Discrimination.“ Pp. 11-32 in (Ed.) Ayalon, L. – Tesch-Römer, C. Contemporary Perspectives on Ageism. Berlin: Springer Open.
- Crenshaw, Kiberle. 1991. „Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color.“ Pp. 1241‒1299 in Stanford Law Review, 43(6).
- Výukové metody
- Vyhledávání ukázek z médií (filmy, seriály, reklamy apod.), diskuse ve třídě, čtení zadané literatury.
- Metody hodnocení
- Účast v hodinách (minimálně 80 % docházka), plnění průběžných úkolů (vyhledávání ukázek z médií a čtení zadané literatury) a aktivita v hodině v podobě diskusí a rozborů přehrávaných ukázek. Závěrečný zápočet proběhne formou ústního kolokvia, skupiny po 3-4 dostanou zadané téma (jedno z těch, co byla probírána během semestru) a o něm budou diskutovat.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/ZUR500k