FSS:ZUR585 Estetická analýza - Informace o předmětu
ZUR585 Estetická analýza mediálních obrazů
Fakulta sociálních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Krajtl (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 12:00–13:40 Studio 527
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se specifickým typem analýzy mediálních obrazů. Kurz nabídne stručný přehled dějin a vývoje estetiky, základních pojmů a metod estetického hodnocení produktů popkulturní každodennosti, v níž se vytrácí tradiční dělení na uměleckou a ostatní produkci. Tradiční disciplína, poučená a těžící z poznatků "navazujících" oborů (psychologie, antropologie, dějin umění, lingvistiky, culture studies), tak poslouží jako vhodný nástroj kritické reflexe (nejen) vizuální komunikace.
- Osnova
- 1. Základní pojmy, počátky estetiky
- 2. Estetika ve starověku a hledání krásy
- 3. Středověká estetika
- 4. Estetika od renesance po 19. století
- 5. Romantismus a modernita – nástup hegemonie oka
- 6. Nástup masmédií – problematizace tradičních konceptů
- 7. Estetická kritika médií – televize, rozhlas a další skeptickým pohledem
- 8. Estetika a postmoderna – od idejí k pojmům, subjektivizace, pluralita
- 9. Nová média, digitální estetika
- 10. Vizuální studia a vizuální komunikace
- 11. Interpretace vizuálních materiálů – úvod
- 12. Interpretace vizuálních materiálů – definice a aplikace vybraných pojmů I.
- 13. Interpretace vizuálních materiálů – definice a aplikace vybraných pojmů II.
- Literatura
- • Baisya, Rajat K.; Das, G. Ganesh: Aesthetics in Marketing. London: Sage Publications Ltd. 2008. ISBN 0761935959.
- • Crowther, Paul: Critical Aesthetics and Postmodernism. New York: Oxford University Press 1993. ISBN 0198240376.
- • Stocchetti, Matteo; Kukkonen, Karin (eds.): Images in Use: Towards the critical analysis of visual communication. Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins Publishing Company 2001. ISBN 9789027206350.
- • Berger, Arthur Asa: Media and Society: A Critical Perspective. Lanham: Rowman & Littlefield 2007. ISBN 074255385X.
- Estetika na přelomu milénia : vybrané problémy současné estetiky. Translated by Pavel Zahrádka. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2010, 486 s. ISBN 9788087474112. info
- STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Translated by Lucie Vidmar - Milan Kreuzzieger. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 471 stran. ISBN 9788073675561. info
- Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Edited by Vlastimil Zuska. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003, 369 s. ISBN 8024605406. info
- ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 132 s. ISBN 8072541943. info
- ROSE, Gillian. Visual methodologies : an introduction to the interpretation of visual materials. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, x, 229 s. ISBN 0-7619-6665-X. info
- Encyclopedia of aesthetics. Edited by Michael Kelly. New York: Oxford University Press, 1998, xvii, 521. ISBN 0195126459. info
- GILBERTOVÁ, Katharine Everett a Helmut KUHN. Dějiny estetiky [Gilbertová, 1965]. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965, 502 s. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuse, samostatná práce a prezentace zadaného tématu (interpretace vizuálních materiálů)
- Metody hodnocení
- písemný test ze zadané literatury, odevzdání vlastní analýzy
- Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/ZUR585