FSS:ENSn4654 Globální občan a systémová zm. - Informace o předmětu
ENSn4654 Globální občan a systémová změna
Fakulta sociálních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Adam Čajka (přednášející), doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Frühbauerová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kristína Markechová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 7. 10. 10:00–11:40 Aula, St 18. 11. 10:00–17:00 bude_upresneno, St 25. 11. 10:00–17:00 bude_upresneno, St 2. 12. 10:00–17:00 bude_upresneno
- Předpoklady
- ! HEN654 Globální občan a systémová zm. &&!NOW( HEN654 Globální občan a systémová zm. )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, N-ENV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je ukázat rozmanitost pohledů na mezinárodní rozvoj, pokrok, blahobyt a související perspektivy možností změn pro jejich dosahování. V první části kurzu se zaměříme na identifikaci předpokladů, na kterých naše představy o rozvoji, pokroku a blahobytu stojí. Zamyslíme se nad tím, jak jsou tyto představy konstruovány a zejména jak se projevují v realitě. Pozornost zaměříme i na to, jak jsou globální témata ovlivňována mocenskými vztahy v historii (kolonialismus) a současnosti (globální kapitalismus). V kurzu se následně budeme věnovat konceptualizaci systémové změny.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/schopna:
- identifikovat předpoklady a východiska, na kterých stojí naše představy o rozvoji, pokroku a blahobytu;
- popsat, jak jsou globální témata ovlivňována mocenskými vztahy v historii (kolonialismus) a současnosti (globální kapitalismus);
- aplikovat nástroje podpory informované a reflektované akce pro realizaci vlastních projektů;
- zvažovat perspektivy a možnosti dosahování systémových změn. - Osnova
- Navrhovaná osnova:
- 1. Předpoklady různých pojetí rozvoje a blahobytu;
- 2. Globální témata perspektivou historických mocenských vztahů;
- 3. Nástroje podpory informované a reflektované akce v globálním kontextu;
- 4. Další perspektivy pojetí rozvoje a blahobytu;
- 5. Jiné cesty k blahobytu.
- Literatura
- povinná literatura
- ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira (a kol.). From the house that modernity built to healthy mycelium.
- ANDREOTTI, Vannessa de Oliveira. HEADS UP checklist.
- ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira, STEIN, Sharon, AHENAKEW, Cash, HUNT, Dallas. Mapping interpretations of decolonization in the context of higher education.
- DANĚK, Petr. Nerovnoměrný rozvoj světa: kolonialismus, neokolonialismus a diskurz rozvoje. In Stát, prostor, politika. Vybrané otázky politické geografie. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2000, s. 28-58. ISBN 80-238-5566-2. info
- PIETERSE, Jan Nederveen. My Paradigm or Yours? Alternative Development, Post-Development, Reflexive Development
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Blanka. Totál Balkán. Vyd. 1. Praha: Opravdu Skvělé Nakladatelství, 2011, 385 s. ISBN 9788087609033. info
- ESCOBAR, Arturo. Encountering Development: Making and Unmakind the Third World,1995.
- FANON, Frantz. The wretched of the earth. Edited by Jean-Paul Sartre. 1st ed. New York: Grove Press, 1968, 316 s. info
- GALEANO, Eduardo. Open veins of Latin America : five centuries of the pillage of a continent. Edited by Isabel Allende, Translated by Cedric Belfrage. New York: Monthly Review Press, 1997, xiii, 317. ISBN 0853459908. info
- HARDING, Stephan. Deep Time Walk, 2007.
- Gender ve škole : příručka pro budoucí i současné učitele a učitelky. Edited by Irena Smetáčková. Vydání první. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006, 67 stran. ISBN 809033315X. info
- KASHTAN, Miki. Reweaving our Human Fabric. Working Together to Create a Nonviolent Future, 2014.
- KASHTAN, Miki. You’re Not a Bad Person: How Facing Privilege Can Be Liberating.
- KOTHARI, Ashish. Bold vision, weak words.
- LOVELOCK, James. Gaia : nový pohled na život na zemi. Vyd. 2. Tulčík: Abies, 2001, 211 s. ISBN 8088699185. info
- MOYO, Dambisa. Dead aid : why aid is not working and how there is another way for Africa. 1st ed. London: Allen Lane, 2009, xx, 188. ISBN 9781846140068. info
- SAID, Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 1995, xi, 396 s. ISBN 0-14-023867-0. info
- SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak?, 1988.
- NAVRÁTILOVÁ, Alice. Nerovný rozvoj světa a rozvojová teorie, 2013.
- TROLL, T. HEADS UP or thumbs down? A postcolonial analysis of the UN decade on education for sustainable development, 2012.
- Výukové metody
- Setkání proběhnou online formou. Registrovaným přijdou s předstihem informace o způsobu připojení. Kurz je strukturován blokově, výuka probíhá interaktivní formou a počítá s aktivním zapojením všech zúčastněných. Z toho důvodu je potřeba si zajistit dostatečné technické vybavení. Je nutné dobré připojení, funkční mikrofon a zapnutá kamera – online komunikace lépe funguje, když se všichni zúčastnění vidí. Hodí se mít po ruce i sluchátka s mikrofonem pro případné použití, pokud se budou ozývat ruchy.
- Metody hodnocení
- Smysluplná spolupráce v rámci předmětu vyžaduje zodpovědné nakládání s osobní svobodou, podílení se na pěstování prostředí důvěry a schopnost přijetí závazku s ohledem na aktivní účast a průběžnou práci mezi setkáními (skupinová práce, písemné reflexe, četba). Společná reflexe a hodnocení proběhne na třetím setkání kurzu.
Pro absolvování kurzu je nutné se zúčastnit všech setkání blokové výuky, dílčí absence se budou řešit průběžnou prací na základě individuální domluvy. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Doplňující info k rozvrhu: 7.10. 10:00-11:40 Aula, 18. 11., 25. 11. a 2. 12. Vše 10-17 hodin, místo Syřiště, Kounicova 42, Brno.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/ENSn4654