PSYb2870 Konstruktivistické metody v psychologii

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 8:00–9:40 U34
Předpoklady
!PSY287 && ( PSY102 Psychologie osobnosti || PSYb1020 Psychologie osobnosti )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíl předmětu je seznámit studenty se třemi vybranými konstruktivistickými metodami: test repertoárových mřížek (repertory grid technique), perceiver-element grid ("kvalitativní" rep-test) a dialogická narativní analýza. Konstruktivistické metody představují alternativu k běžnějším metodám (dotazníky, testy). Jsou citlivé k individualitě participantů, jejich výstupy ale umožňují i zobecnění a empirické testování; dále také organicky kombinují kvalitativní (interpretativní) přístup s kvantifikací. Kurz je koncipován jako cyklus seminářů. Po úvodu do konstruktivistických teorií budou studenti prezentovat a konzultovat vlastní výzkumné projekty a výzkumy s jednou z uvedených metod. Kurz tak mohou využít při přípravě výzkumu k bakalářské či diplomové práci.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni použít konstruktivistivké metody v psychologickém výzkumu (test repertovárových mřížek, dialogická narativní analýza, kvalitativní rep-test), včetně návrhu konkrétní varianty metody, sběru dat a interpretace výsledků. Znalosti budou umět uplatnit ve vlastním výzkumu.
Osnova
  • 0. Nastavení techniky k distanční výuce, domluva na průběhu semestru. 1. Teorie osobních konstruktů: pojem "konstrukt" a "konstruování", konstruktivistická výuka, konstrukční alternativizmus, osobní konstrukt, konstrukční systém, validizace a invalidizace konstrukčního systému; mapování konstrukčního systému testem repertoárových mřížek. 2. Test repertoárových mřížek, fáze "rep grid interview": specifikace problému, sestavení elementů, elicitace konstruktů, analýza a interpretace konstruktů. 3. Nástroj pro analýzu dat testu repertoárových mřížek OpenRepGrid package pro R: instalace, formátování a import dat, analýza dat (distance mezi konstrukty, dimenzionální a hierarchické modely konstrukčního systému, indexy "kognitivní komplexity" a jejich interpretace, bootstrapová hierarchická klastrová analýza a její interpretace). 4. Kvalitativní varianta testu repertoárových mřížek (perceiver-element grid); vztahová povaha konstruování, socialita. 5. Teorie dialogického self: pojem "dialog", "dialogický vztah" a "self pozice"; metafora dialogického self, propojenost "vnějšího" a "vnitřního" dialogu; adaptivní a narušená organizace vnitřního dialogu (monolog, kakofonie, ochuzený dialog). 6. Narativní analýza na základě teorie dialogického self; její fáze: definování problému, výběr/získání textových dat (rozhovor, aj.), narativní analýza: identifikování self pozic, analýza vztahů mezi self pozicemi, zhodnocení struktury dialogu. 7. Prezentace vlastních projektů: účastníci semináře provedou pod supervizí malý výzkum s použitím některé konstruktivistické metody. Budou mít možnost provést samostatný výzkum na vlastní zvolené téma, týmový výzkum na zvolené téma, nebo týmový výzkum na zadané téma (konstruování pandemie kovidu a socialita).
Literatura
  • Sarangi, S., Canter, D., Youngs, D. (2013). Themes of radicalisation revealed through the personal constructs of Jihadi terrorists. Personal Construct Theory & Practice, 10, 40- 60.
  • Filip, M., Lukavská, K., & Poláčková Šolcová, I. (2019). Dialogical and integrated self in late adulthood: Examining two adaptive ways of growing old. International Journal of Aging and Human Development, 1-26.
  • Hermans, H. J. M. (2006). The self as a theater of voices: Disorganization and reorganization of a position repertoire. Journal of Constructivist Psychology, 19, 147-169
  • Dimaggio, G., Hermans, H.J.M., & Lysaker, P.H. (2010). Health and adaptation in a multiple self. Theory & Psychology, 20, 379-399.
  • Strobachová, B., & Filip, M. (2016). School is our common world - A constructivist-phenomenological study of the construing of the Roma pupils ... In D. Winter, N. Reed (Eds.),The Wiley handbook of personal construct psychology, pp. 388-396.
  • Lysaker, P. H., & Lysaker, J. T. (2004). Schizophrenia as dialogue at the ends of its tether: The relationship of disruptions in identity with positive and negative symptoms. Journal of Constructivist Psychology, 17, 105-119.
Výukové metody
distanční semináře (zoom); "flipped classroom", prezentace pilotních studií, skupinová diskuze, studium literatury (alespoň 2 články z nabídky)
Metody hodnocení
docházka (1 možná absence) odevzdání krátkých úkolů (přibližně jeden úkol na týden), krátké prezentace i) projektu; ii) provedeného výzkumu - musí splňovat požadavky upřesněné na prvním setkání
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.