PSYn4600 Praktikum školní psychologie

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jana Bazalová (přednášející)
Mgr. Veronika Hanáčková (přednášející)
Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 12. 10. 14:00–15:40 U32, 16:00–17:40 U32, Po 26. 10. 14:00–15:40 U32, 16:00–17:40 U32, Po 9. 11. 14:00–15:40 U32, 16:00–17:40 U32, Po 23. 11. 14:00–15:40 U32, 16:00–17:40 U32, Po 7. 12. 14:00–15:40 U32, 16:00–17:40 U32, Po 11. 1. 14:00–15:40 U32, 16:00–17:40 U32
Předpoklady
! PSY460 Praxe ve školní psychologii
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími aspekty práce školního psychologa se zaměřením na prohloubení praktických dovedností za pomoci kazuistik a modelových situací z praxe. Student by na základě absolvování kurzu měl mít k dispozici paletu konkrétních technik a postupů pro práci školního psychologa s různými klienty – s dítětem, s malou skupinou dětí, se školní třídou - při různých zakázkách.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni a) popsat specifické techniky a metody používané školním psychologem v praxi při různých zakázkách s různými klienty včetně jejich výhod a možných rizik; b) analyzovat problémy v oblasti školní praxe a zvolit vhodnou diagnostickou a intervenční techniku při práci s jednotlivcem, třídou i malou skupinou dětí; c) vytvořit plán práce školního psychologa; d) zvažovat etické aspekty práce školního psychologa s jednotlivými klienty.
Osnova
  • 1) Práce školního psychologa s jednotlivcem (příklady možných zakázek, použití různých technik a jejich benefity a rizika, práce s pískovištěm, terapeutickými kartami apod.) 2) Speciálně-pedagogické aspekty práce školního psychologa (náprava specifických poruch učení, doporučení v případě školní nezralosti v různých oblastech apod.). 3) Práce s malou skupinou dětí (seberozvojové skupiny na škole). 4) Práce se třídou na prvním stupni (příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách, diagnostika třídních kolektivů – příklady metod, administrace a vyhodnocování metod, problémy při administraci, práce s výsledky diagnostiky apod.). 5) Práce se třídou na druhém stupni (příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách, diagnostika třídních kolektivů – příklady metod, administrace a vyhodnocování metod, problémy při administraci, práce s výsledky diagnostiky apod.). 6) Různé (další časté zakázky školního psychologa, práce s učiteli, spolupráce s dalšími odborníky apod.).
Výukové metody
Přednášky, Semináře, Přípravy na semináře
Metody hodnocení
Zápočet: vypracování příprav na semináře. Zakončení kurzu: ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.