PSYn5380 Praktikum ve speciální pedagogice

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Pivodová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8. 10. 8:00–11:40 P22, Čt 22. 10. 8:00–11:40 P22, Čt 5. 11. 8:00–11:40 P22, Čt 19. 11. 8:00–11:40 P22, Čt 3. 12. 8:00–11:40 P22, Čt 17. 12. 8:00–11:40 P22, Čt 7. 1. 8:00–11:40 P22
Předpoklady
! PSY538 Praktikum ve speciální pedag && ( PSY411 Pedagogická a školní psych I || PSYn4110 Pedagogická a školní psych I )
Předmět praktikum ve speciální pedagogice předpokládá znalost zejména vývojové psychologie a pedagogické, školní a poradenské psychologie. Je tedy důležité, aby si studenti tyto znalosti před zahájením kurzu zopakovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 13 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/13, pouze zareg.: 0/13, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/13
Jiné omezení: Předmět je určen pro studenty specializace školní psychologie. Několik volných míst mohou obsadit i studenti z jiných specializací, dle pořadí zápisu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu je seznámit studenty se základními tématy speciální pedagogiky a její aplikace do systému vzdělávání. Studenti se seznámí:
• Se základními pojmy jako je nemoc – zdravotní postižení, hendikep.
• Budou schopni objasnit roli speciální pedagogiky v systému vzdělávání.
• Budou schopni charakterizovat roli psychologa ve speciálně-pedagogických službách.
• Budou umět charakterizovat metody a postupy typicky užívané ve speciální pedagogice i psychologické metody typicky používané na speciálně-pedagogických pracovištích.
• Cílená pozornost bude věnována vybraným oblastem speciální pedagogiky, jejímu vztahu k psychologii a uplatnění ve výchovně vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni přesně popsat specifika jednotlivých typů postižení, specifika jejich diagnostiky, metod a postupů při reedukaci. Budou znát možnosti nastavení podpůrných opatření v závislosti na závažnosti jednotlivých postižení. Budou znát základní legislativní rámec péče o tyto žáky a studenty.
Osnova
  • Z důvodu aktuální epidemiologické situace nebudou zřejmě v PS 2020/2021 možné exkurze přímo na pracovištích zabývajících se péčí o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Exkurze budou nahrazeny prezentacemi odborníků z těchto zařízení, které se uskuteční on-line. Harmonogram těchto on-line setkání je uveden v interaktivní osnově kurzu.
Literatura
    povinná literatura
  • Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Edited by Marie Vítková. 2. rozšířené a přepraco. Brno: Paido, 2004, 463 stran. ISBN 8073150719. info
    neurčeno
  • Další literatura bude upřesněna v průběhu kurzu.
Výukové metody
Hlavní výukovými metodami bude teoretická přednáška doplněná kazuistikami. Ve vybraných případech budou studenti moci navštívit příslušná SPC centra a základní školy. Na těchto pracovištích se seznámí se specifiky práce psychologů a budou mít tak možnost lépe porozumět diagnostickým a reedukačním specifikám daných typů postižení.
Metody hodnocení
Účast na on-line setkáních.
Písemná zkouška, jejímž cílem bude ověřit znalosti studentů jednotlivých typů postižení. Důraz bude kladen na specifika projevů jednotlivých typů postižení, možnosti diagnostiky, podpůrným opatřením a prognóze v kontextu závažnosti poruch. Důraz bude kladen na práci s rodiči a učiteli těchto žáků.
Informace učitele
Kurz je primárně určen pro studenty ve specializaci školní a pedagogická psychologie.
Další komentáře
Studijní materiály
Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.