FSS:SPRn4407 Reflexivita v SPR - Informace o předmětu
SPRn4407 Reflexivita v sociální práci
Fakulta sociálních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející), Mgr. Pavel Bajer, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Marie Šumberová (pomocník)
Mgr. Marija Wazi, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 8:00–9:40 U43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/33, pouze zareg.: 0/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je přiblížit uplatnění reflexivity (reflektování) v sociální práci. V kurzu se soustředíme na porozumění druhým lidem, na umění jim pomáhat. Stejně tak je dobré a užitečné znát sám sebe, setkat se čas od času i sama/sám si sebou. Pod reflexivitou rozumíme schopnost sociálního pracovníka dívat se za „oponu svého myšlení, cítění a vnímání. Téma reflexivity je v kurzu aplikováno zejména na proces posouzení, aby bylo možno reflexivní praxi představit v aplikované poloze. Jedná se o téma, které je v rámci sociální práce klíčové až „osudové“, neboť reflexivní „posouzení“ životní situace je základem každého uvážlivého rozhodnutí o situacích klientek a klientů. V procesu posouzení zřetelně ukazujeme způsob, charakter přístupu, v němž chceme s klientem spolupracovat. Význam tématu prohlubuje i to, že s potřebou posoudit životní situace svých klientů se sociální pracovnice a pracovníci setkávají ve všech oblastech sociální práce, bez ohledu na cílovou populaci i zaměstnavatele. V předmětu usilujeme vysvětlit, že posouzení životní situace má v různých oblastech sociální práce samozřejmě odlišný charakter, využívají se při něm různé metody a postupy, odlišuje se svojí komplexností.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat a objasnit hlavní typy posouzení;
- určit a popsat hlavní dimeze posouzení;
- navrhnout projekt posouzení životní situace;
- porovnat rozdíly v typech teoretických východiskek posouzení;
- aplikovat teoretické principy na praktický problém; - Osnova
- Reflexivita
- Reflektivní praxe
- Typy a dimenze reflexivity
- Techniky reflexivity
- Emoce v sociální práci a jejich zvládání
- Sebereflexe jako nástroj změny
- Moc v sociální práci
- Dilema zasáhnout/nezasáhnout a jeho překonávání
- Reflexivní vztah a komunikační zátarasy
- Reflektivní praxe ve „studentské praxi“
- Literatura
- povinná literatura
- Reflective practice in social work. Edited by Christine Knott - Terry Scragg. Exeter: Learning Matters, 2007, xii,159 ss. ISBN 9781844450824. info
- NAVRÁTIL, Pavel a Radka JANEBOVÁ. Reflexivita v posouzení životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 196 s. Recenzované monografie, 1. publikace. ISBN 978-80-7435-038-2. URL info
- Výukové metody
- - přednášky
- výzkum
- skupinové diskuse
- čtení
- psané reflexe - Metody hodnocení
- Esej na zvolené téma a kolokvium - max 100 bodů, min. 60%
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/SPRn4407