SPRn8824 Effect on Social Context of Client

Faculty of Social Studies
Autumn 2020
Extent and Intensity
1/1/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Roman Baláž, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Roman Baláž, Ph.D.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Timetable
Sat 24. 10. 9:00–10:30 PC54, 10:45–12:15 PC54, 12:30–14:00 PC54, Sat 21. 11. 14:15–15:45 PC54, 16:00–17:30 PC54
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
To gain needed knowledge and skills to analyse client´s social environment and preparation of suitable action for influence on relevant subject in client´s social environment.
Learning outcomes
Student will be able to:
- identify above-individual problems arising from the social structure;
- analyze the client's social environment;
- consider different interventions in the client's social environment;
- write a project of possible impact on the client's social environment;
Syllabus
  • - Ethics of unilateral and symmetric action on participants of problem interactions; - Concepts of the social environment as a living space of the client; - The issue of the adequacy requirements of the social environment of the client; - Concepts and tools of network theory; - Strategies of social worker´s influence on relevant stakeholders in the social environment of the client. The recent theoretical block and its thematic sections extend into the application level.
Literature
    required literature
  • HRUBEC, Marek. Kritická teorie společnosti : český kontext. Vydání první. Praha: Filosofia, 2013, 715 stran. ISBN 9788070074039. info
  • KELLER, Jan. Nejistota a důvěra, aneb, K čemu je modernitě dobrá tradice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 173 s. ISBN 9788074190025. info
  • MUSIL, Libor. Sociální prostředí (social environment). In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, p. 213-215. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • MUSIL, Libor. Interakce (interaction). In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, p. 217-219. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • GOJOVÁ, Alice and Libor MUSIL. Práce se sítěmi podpory (networking). In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, p. 316-319. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • BALÁŽ, Roman. Využití teorie sítí při sociální práci s cizinci (Networks Theory Using for Foreigner’s Social Work). Časopis sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2012, roč. 12, 1/2012, p. 92-101. ISSN 1213-6204. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Reflexivní praxe (Reflective practice). In Matoušek, O. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál, 2013, p. 133-138. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. Odkaz na vydavatele info
  • MUSIL, Libor. Sociální akce (Social action). In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. první. Praha: Portál s.r.o., 2013, p. 324-326. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce : (pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 260 s. ISBN 8085834413. info
    recommended literature
  • BALÁŽ, Roman. Možnosti dosahování oborových zájmů sociální práce v organizacích zaměstnávajících sociální pracovníky (Possibilities of Achievement of Specialized Social Work Interests in Organizations that Employ Social Workers). Sociální práce|Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2014, vol. 14, 3/2014, p. 42-60. ISSN 1213-6204. info
  • KOTLER, Philip and Kevin Lane KELLER. Marketing management. Translated by Martin Machek - Tomáš Juppa. 14. vyd. Praha: Grada, 2013, 814 s. ISBN 9788024741505. URL info
  • BORG, James. Umění přesvědčivé komunikace : jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. Translated by Radek Blaheta. 3., rozš. vyd. Praha: Grada, 2013, 236 s. ISBN 9788024748214. URL info
  • ŠEDIVÝ, Marek and Olga MEDLÍKOVÁ. Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012, 138 s. ISBN 9788024740409. URL info
  • BALÁŽ, Roman. Společenské kontexty sociální práce a jejich vliv na práci s cizinci (Social Contexts of the Social Work and its Influence on the Work with Foreigners). Časopis Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2012, vol. 12, 4/2012, p. 134-149. ISSN 1213-6204. info
  • BEDNÁŘ, V. Mediální komunikace pro management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 153 pp. ISBN 978-80-247-3629-7. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka and Jiří MIKEŠ. Image a firemní identita. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 190 s. ISBN 9788024727905. URL info
  • JANOUŠKOVÁ, Klára. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách. Ostrava: MPSV ČR, 2007, 350 pp. ISBN 978-80-7368-229-3. info
Teaching methods
Lectures and seminars
Assessment methods
In the middle of the course the students will write short test from basic concepts and terms. At the end of the course the students will write collective project (4 – 5 students in group).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2020/SPRn8824