ZURn6224 Mediální reprezentace marginalizovaných identit

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 Studio 527
Předpoklady
Aktivní účast v hodinách, a to zejména při diskusích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
!!UPOZORNĚNÍ: PS 2020 bude kvůli koronavirovým opatřením vyučován online (setkávat se budeme zde: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8ef376eef23c40d1a90dda6e9bbf17d9%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=5f748332-6e74-4d6b-aa6f-c82c70987df2&tenantId=11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8). Předmět je zaměřen na mediální obsahy zobrazující různé druhy marginalizovaných identit. Jeho hlavním úkolem je seznámit (pomocí ukázek a diskusí nad nimi) účastníky a účastnice s různými druhy re/prezentace určitých témat týkajících se identity jedinců a zejména to, proč je podstatné rozumět tomu, že některé obrazy médií mohou být zjednodušující a v návaznosti na to potenciálně škodlivé.
Výstupy z učení
Studenstvo by po absolvování kurzu mělo být schopné kvalitní argumentace při řešení témat s marginalizovanými identitami, zároveň by mělo být schopno pracovat v týmu a identifikovat (a posléze také analyzovat) škodlivé či naopak nezávadné obsahy reprezentující různé druhy marginalizovaných identit.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina - vyučující a kurs se představují a představuje se také studenstvo 2. Mediální reprezentace 3. Mediální reprezentace a identita 4. Mediální reprezentace rasy 5. Mediální reprezentace genderových identit 6. Mediální reprezentace sexuálního násilí 7. Mediální reprezentace sexuality 8. Mediální reprezentace trans identit 9. Mediální reprezentace věku 10. Mediální reprezentace fyzického hendikepu 11. Mediální reprezentace psychického hendikepu 12. Mediální reprezentace identit vybraných studenty a studentkami aneb co ještě nezaznělo (např. lookismus apod.) 13. První termín zkoušky - zkouška formou kolokvia (3-4 studenti/studentky - diskuse nad vybraným problémem mediální reprezentace konkrétní identity)
Literatura
  • Fafejta, Martin. 2016. Sexualita a sexuální identita. Sociální povaha přirozenosti. Praha: Portál.
  • Connell, Raewyn – Messerschimdt, James W. 2005. „Hegemonic masculinity: Rethinking the Concept.“ Pp. 829-859 in Gender and Society, 19(6).
  • Butler, Judith. 2016. Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví“. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Voss, P. et al. 2018. „Ageism: The Relationship Between Age Stereotypes and Age Discrimination.“ Pp. 11-32 in (Ed.) Ayalon, L. – Tesch-Römer, C. Contemporary Perspectives on Ageism. Berlin: Springer Open.
  • Doty, Alexander. 1997. Making things perfectly queer: interpreting mass culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Kolářová, Marta. 2008. „Na křižovatkách nerovností: gender, třída a rasa/etnicita.“ Pp. 1-10 in Gender, rovné příležitosti, výzkum, 8(2).
  • Crenshaw, Kiberle. 1991. „Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color.“ Pp. 1241‒1299 in Stanford Law Review, 43(6).
  • Downing, John – Husband, Charles. 2005. Representing ‚Race‘: Racisms, Ethnicities and Media. London: Sage.
  • hooks, bell. 2000. Feminism is for Everybody: Passionate Politics. South End Press.
  • Bočák, Michal. 2007. „Viditeľné a neviditeľné v diskurze pohlavia, rodu a sexuality.“ Pp. 88-91 in (Ed.) Magál, S. - Mistrík, M. - Petranová, D. Mediálne kompetencie v informačnej spoločnosti. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM.
  • McHugh, Kathleen. 2018. „The Female Detective, Neurodiversity, and Felt Knowledge in Engrenages and Bron/Broen.“ Pp. 535-552 in Television & New Media, 19(6).
Výukové metody
Vyhledávání ukázek z médií (filmy, seriály, reklamy apod.), diskuse ve třídě, čtení zadané literatury.
Metody hodnocení
Účast v (online) hodinách (minimálně 80 % docházka), plnění průběžných úkolů (vyhledávání ukázek z médií a čtení zadané literatury) a aktivita v hodině v podobě diskusí a rozborů přehrávaných ukázek. Závěrečný zápočet proběhne formou ústního kolokvia, skupiny po 3-4 dostanou zadané téma (jedno z těch, co byla probírána během semestru) a o něm budou diskutovat.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/ZURn6224