FSS:ZURn6339 Etnografie a rozhovor - Informace o předmětu
ZURn6339 Etnografie a rozhovor v médiích
Fakulta sociálních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Johana Kotišová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Johana Kotišová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 10:00–11:40 Studio 527
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(20)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými aspekty a postupy etnografické metodologie, které jsou využitelné v současném mediálním a mediálně-organizačním výzkumu, a vytvořit prostor pro vyzkoušení a procvičení vlastních metodologických schopností a zájmů. Předmět je koncipován jako kombinace přednášky a semináře/workshopu a zaměřuje se na aplikaci jednotlivých konceptů etnografické metodologie a specificky výzkumného rozhovoru, a to v individuálně volených projektech jednotlivých studujících.
- Výstupy z učení
- Studující budou po úspěšném absolvování předmětu schopni:
orientovat se v základních pojmech vážících se k etnografickému výzkumu a kvalitativnímu rozhovoru;
umět pojmy a s nimi související postupy samostatně aplikovat ve vlastním výzkumu;
reflektovat etické problémy svého výzkumu a vlastní výzkumnickou pozici;
rozpoznat a používat prvky participatorního výzkumného designu. - Osnova
- Úvod.
- Úvod do etnografické metodologie; konstrukce pole.
- Pozorování a tvorba terénních poznámek.
- Stínování.
- Kvalitativní rozhovor.
- Místa, objekty, obrazy: vizuální analýza a analýza materiální kultury.
- Kvalita jako etika a reflexivita.
- Analýza; zakotvená teorie, práce s analytickým softwarem.
- Současné trendy v psaní a prezentaci mediálního výzkumu.
- Literatura
- EZZY, Douglas. Qualitative analysis : practice and innovation. 1st pub. London: Routledge, 2002, xvii, 190. ISBN 0-415-28127-X. info
- ARKSEY, Hilary a Peter KNIGHT. Interviewing for social scientists : an introductory resource with examples. 1st pub. London: SAGE Publications, 1999, xii, 208. ISBN 0761958703. info
- Výukové metody
- Přednáška/teoretická příprava, workshopy, skupinové diskuze, domácí úkoly.
- Metody hodnocení
- Povinná účast a aktivita v hodinách.
Týdenní přípravy (příprava = úvaha nad týdenním povinným textem a jeho aplikovatelností ve vlastním výzkumu).
Čtyři praktické úkoly (tvorba terénních poznámek, kvalitativní rozhovor, sebereflexivní text, souhrnná kreativní prezentace výsledků vlastního mini-projektu).
Závěrečné ústní kolokvium; při kolokviu je brán zřetel na znalost povinné literatury a schopnost ji reflektovat ve vlastní výzkumné praxi. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/ZURn6339