PSYn5701 Násilí v rodině

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
4 x 4 hodiny. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Ammer Ceh (přednášející)
Mgr. Martina Ježková (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Ammer Ceh
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Ammer Ceh
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 5. 11. 9:00–13:00 U23, Pá 12. 11. 9:00–13:00 U23, Pá 19. 11. 9:00–13:00 U23, Pá 26. 11. 9:00–13:00 U23
Předpoklady
Předmět je určen studentům magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky násilí v rodině (tzv. domácího násilí) a jeho systémového a terapeutického řešení. Studenti se v průběhu kurzu seznámí se základními teoriemi, psychologií obětí i původců násilí, s neurofyziologií traumatu, zmíníme i právní možnosti řešení této problematiky. V rámci kazuistik, praktických ukázek a cvičení studenti nahlédnou do práce se všemi aktéry rodinného systému, v němž se vyskytuje násilí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - využít informace z kurzu pro osobní i profesní rozvoj - rozpoznat výskyt násilí a jeho druhy - porozumět základní dynamice násilných vztahů a jejich aktérům - stanovit nutné kroky pro zajištění bezpečí v rodině - zvolit vhodný přístup pro systémové řešení různých forem násilí v rodině
Osnova
  • 1. blok: Historický kontext práce s násilím v rodině. Prevalence násilí. Definice násilí. Základní teoretické proudy. Typologie partnerského násilí. Představení aktérů. Systémová péče. 2. blok: Práce s ohroženou osobou. Systém péče o ohroženou osobu. Dopady násilí na ohroženou osobu. Zajištění základního bezpečí a jistoty. Risk Assessment. Terapeutická práce s ohroženou osobou. Nácvik. 3. blok: Práce s původcem násilí. Problémy a rizika při práci s původcem. Různé terapeutické přístupy. Základy práce se vztekem, praktický sebezkušenostní nácvik. 4. blok: Práce s rodinným systémem. Dopady na děti zasažené násilím a péče o ně. Práce s kazuistikami, nácviky modelových situací.
Literatura
    doporučená literatura
  • HAMEL, John, [2014]. Gender-inclusive treatment of intimate partner abuse: evidence-based approaches. Second edition. New York, NY: Springer Publishing Company. ISBN 978-0826196774.
  • Mlčení bolí: postřehy z desetileté praxe intervenčních center, 2016. Ústí nad Labem: Asociace pracovníků intervenčních center ČR. ISBN 978-80-270-0459-1.
  • ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ, 2011. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-690-2.
  • JOCHMANNOVÁ, Leona, 2021. Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2842-6.
  • STOČESOVÁ, Veronika a David ČÁP, 2020. Psychoterapeutická práce s původci domácího násilí: zvládání vzteku, agrese a násilných projevů. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1655-1.
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, interaktivní cvičení, práce ve skupinách
Metody hodnocení
Rozsah výuky - 16 hodin. Způsob ukončení - zápočet. Předpoklady pro získání zápočtu - 80% docházka, aktivní účast ve výuce. Závěrečné kolokvium (skupinová práce).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.