FSS:ZURb1102 Mediální a komunikační studia - Informace o předmětu
ZURb1102 Mediální a komunikační studia
Fakulta sociálních studiípodzim 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Čejková (cvičící)
Vojtěch Dvořák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Novotná, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 14:00–15:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Digitální média)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Mediální studia)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Žurnalistika)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Digitální média) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Mediální studia) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Žurnalistika) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (8)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými předpoklady, pojmy a výzkumnými tématy oboru mediální a komunikační studia. Ty zlepší jejich intuitivní porozumění médiím, usnadní zorientovat se v problematice oboru a pomohou ujasnit si další studijní směřování.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen:
- charakterizovat obor komunikačních a mediálních studií a rozlišovat různé oblasti studia médií a komunikace (produkce, obsahy, recepce), přitom vidět propojení mezi nimi
- vysvětlit základní koncepty, modely a teorie používané v oboru komunikačních a mediálních studií a aplikovat je na mediální obsahy, s nimiž se běžně/každodenně setkává
- diskutovat o roli médií a komunikace v současné společnosti, kriticky ji reflektovat a zdůvodnit relevanci jejich studia
- používat základní terminologii oboru v odborné diskuzi a v odborném textu - Osnova
- 1 Úvod do předmětu (13. 9.)
- 2 Komunikační a mediální studia (20. 9.)
- 3 Základní vymezení komunikace a její typy (27. 9.)
- 4 Komunikační modely (4. 10.)
- 5 Reprezentace a konstrukce reality (11. 10.)
- 6 Modely znaků (18. 10.)
- 7 Mediální kódy (25. 10.)
- 8 Ideologie a hegemonie (1. 11.)
- 9 Vizuální kultura (8. 11.)
- 10 Mediální organizace a ekonomické podmínky fungování médií (15. 11.)
- 11 Tvůrci a tvůrkyně mediálních obsahů (22. 11.)
- 12 Mediální účinky (29. 11.)
- 13 Mediální publika a recepce (6. 12.)
- Literatura
- povinná literatura
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-7178-200-9. info
- doporučená literatura
- FISKE, John. Introduction to communication studies. Edited by Henry Jenkins - Ron Becker - Elana Levine - Darrell Newton - Pamela Wi. Third edition. London: Routledge, 2011, li, 195. ISBN 9780415596497. info
- JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost : [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073672874. info
- CHANDLER, Daniel. Semiotics : the basics. 2nd ed. London: Routledge, 2007, xviii, 307. ISBN 9780203014936. info
- TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 8073670968. URL info
- THWAITES, Tony, Lloyd DAVID a Warwick MULES. Introducing cultural and media studies : a semiotic approach. Basingstoke: Palgrave, 2002, xii, 240. ISBN 0333972473. info
- BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
- FISKE, John a John HARTLEY. Reading television. London: Routledge, 1978, 223 s. ISBN 0415042917. info
- Výukové metody
- Přednášky, četba zadaných textů.
- Metody hodnocení
- position papery, esej, písemná zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- CORE030 Média a společnost v 21. století
!typ_studia(ND) && !program(B-MSZU) && !ZURb1102 - CORE064 Tvůrčí psaní
!typ_studia(ND) && !program(B-MSZU) && !ZURb1102 && !(program(B-CJ_) || obor(FBCJpV)) - CORE065 Nahlédnutí do redakcí médií: zpravodajství a PR
!typ_studia(ND) && !program(B-MSZU) && !ZURb1102 - ZURb1104 Teorie masové komunikace
ZURb1102
- CORE030 Média a společnost v 21. století
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2021/ZURb1102